Je nieuwsbrief is opgesteld, getest en verzonden. Je maandelijkse taak om jouw makelaarskantoor onder de aandacht te brengen bij jullie klantenbestand zit er weer op. Of niet? Welke artikelen werden gelezen, welke woningen werden bekeken en hoeveel lezers klikten op de ‘lees-verder’ button? Leer hier meer over de click-through rate (CTR) van jouw nieuwsbrief.
Wat is click-through rate?
De click-through rate (CTR) wordt bepaald door het aantal keer dat vanuit de nieuwsbrief geklikt wordt op een link, gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde nieuwsbrieven. De CTR is goede indicator om de kwaliteit van de inhoud van je nieuwsbrief te kunnen meten. Stuurt jouw makelaardij een nieuwsbrief succesvol naar 100 ontvangers en klikken 17 ontvangers door in de nieuwsbrief, dan is je CTR 17%.
Het doorklik percentage is een belangrijk getal, maar zegt niet alles over de waarde van je nieuwsbrief. Die 17% lijkt in eerste instantie wellicht een tegenvallend resultaat, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat de overige 83% jouw nieuwsbrief niet heeft bekeken en/of gelezen. Ook nieuwsbriefontvangers die niet doorklikken in de nieuwsbrief van jouw makelaardij, hebben de naam van jouw makelaarskantoor voorbij zien komen. Speelt er een woonvraag bij je klant of zijn familie- of kennissenkring, dan zal jouw makelaarskantoor een grote streep voor hebben!
Beoordeel jouw nieuwsbriefstatistieken
Pak de nieuwsbriefstatistieken van jouw makelaardij er eens bij en kijk naar het afgelopen half jaar. Wat zijn de klikratio’s? Zie je een stijging of juist daling? Scoort een nieuwsbrief verstuurd naar een specifieke doelgroep bijvoorbeeld hoger dan de algemene maandelijkse nieuwsbrief? Het is goed om naar de onderlinge verschillen te kijken en hier lering uit te trekken.
Wat is een goede click-through rate?
Een CTR van 100% is een nobel streven, maar niet erg realistisch. In de praktijk zullen lang niet alle nieuwsbriefontvangers doorklikken in de nieuwsbrief van jouw makelaarskantoor. Maar wat is dan wèl een haalbaar percentage? En hoe kun je de klikratio van jouw nieuwsbrief nu goed op waarde schatten? Vergelijk eens hoe jouw nieuwsbrief scoort ten opzichte van andere nieuwsbrieven die zijn verstuurd in jouw branche. De Nationale E-mail Benchmark van de DDMA laat zien dat de gemiddelde CTR voor de bouw- en vastgoedbranche, waar de makelaardij onderdeel van uitmaakt, ligt op 15,9%.
Ligt de klikratio van jullie nieuwsbrief rond de 15%, dan klikt 1 op de 6 nieuwsbriefontvangers door in de nieuwsbrief van jouw makelaardij, helemaal zo gek nog niet!