Wellicht heb je al meerdere van onze blogs gelezen en heb je daardoor al kennis opgedaan over het inzetten van social media voor jouw makelaardij. Misschien heb je al een contentplanning gemaakt, maar het kan ook best zijn dat je nog een beetje sceptisch bent over het actief inzetten van social media. Hoe het ook zij, er komt een moment waarop je moet beslissen of je social media wil betrekken bij jouw marketingstrategie. Zo ja, dan moet je nog kiezen of je jouw social mediakanalen helemaal zelf wil beheren, of dat je het beheer gaat uitbesteden.
In deze blog gaan we het hebben over de voor- en nadelen van zowel het zelf beheren van jouw social mediakanalen, als van het uitbesteden van de werkzaamheden. De laatste alinea vormt een uiteindelijke conclusie.
Na het lezen van deze blog kun je een weloverwogen beslissing maken over het inzetten en beheren van jouw social mediakanalen.
Zelf regelen van je social media
Voordelen van het zelf regelen van je social media
1. Je hebt zelf de controle over de content die wordt geplaatst. Als je het uitbesteedt kun je meestal wel aangeven wat voor soort content je wil laten plaatsen, maar degene die het schrijft kan toch net een andere tone-of-voice gebruiken. Vooral de persoonlijke draai die je aan content kunt geven, kan een reden zijn om zelf je socialmedia-uitingen te beheren.
2. Je hebt meer kennis van de makelaardij en de woningmarkt dan de gemiddelde social media expert. Deze kennis kun je perfect inzetten bij het creëren van geschikte content voor je social mediakanalen.
3. Je bespaart op je maandelijkse kosten, omdat je geen andere partij voor hun werkzaamheden hoeft te betalen. Kosten die je eventueel wel maakt, zijn die voor het promoten van je social media berichten. Dit kost vaak enkele euro’s per bericht en is dus beduidend goedkoper dan het uitbesteden van je gehele social mediabeheer.
Nadelen van het zelf regelen van je social media:
1. Het kost extra tijd. Als makelaar ben je wellicht liever bezig met het uitoefenen van je vak, dan met het bijhouden van je social mediakanalen. Als je nog niet zo goed weet wat en wanneer je wil posten, kan het beheren van je social mediakanalen in het begin veel tijd kosten.
2. Je moet er echt voor zorgen dat je continuïteit creëert. Social media is niet effectief als je slechts sporadisch post.
Het uitbesteden van je social media
Voordelen van het uitbesteden van je social media
1. Je houdt meer tijd over voor andere dingen, terwijl je toch actief bent op social media
2. Een social media expert heeft veel online expertise. Doordat een social media expert er zijn baan van heeft gemaakt om social media goed in te zetten voor andere partijen, mag je ervan uitgaan dat jouw social media kanalen bij deze expert in goede handen zijn. Daarnaast heeft deze persoon al veel kennis opgebouwd over online communicatie. Denk hierbij aan kennis van de verschillende social media platformen. Het is wel verstandig om een social media expert te zoeken die ook over kennis van de makelaardij beschikt.
3. Je krijgt op maat gemaakte rapportages. Dit is erg handig om het effect van jouw social media uitingen te meten. Hierdoor weet je waar kansen liggen om nóg meer uit je social media kanalen te halen.
Nadelen van het uitbesteden van je social media
1. Een nadeel van het uitbesteden van social media, is dat het geld kost. Deze kosten kun je ook zien als een investering, maar uiteindelijk slokt dit wel een deel van je budget op.
2. Het kan zijn dat een social media expert een tone-of-voice gebruikt waar jij niet helemaal achter staat, of dat hij berichten uit jouw naam de wereld in helpt, waar je niet zo blij mee bent. Om dit soort zaken te voorkomen, is het belangrijk om van tevoren goede en duidelijke afspraken te maken over de manier van communiceren op jouw social mediakanalen.
Wat als er nog een derde optie is? 😉
Nu je weet wat de voor- en nadelen zijn van het zelf beheren of uitbesteden van jouw social media kanalen, willen wij je ook nog iets vertellen over een derde optie. Als je jouw social mediakanalen liever niet uit handen geeft, maar je eigenlijk ook geen tijd en/of inspiratie hebt om het zelf te doen, dan is Nexxt Social de perfecte uitkomst!
Nexxt Social is de gulden middenweg, omdat:
- Je jouw social mediakanalen aan Nexxtmove kunt koppelen, hierdoor kun je in één keer een post op meerdere social mediakanalen tegelijk plaatsen
- Je zelf de controle houdt over wat er op jouw social mediakanalen wordt gepost
- Je Nexxtmove kunt koppelen aan jouw CRM-pakket, hierdoor kun jij in een handomdraai jouw actuele woningaanbod onder de aandacht brengen op social media
- Je gebruik mag maken van het kant-en-klare template systeem, zodat jij jouw woningaanbod op een unieke manier kunt presenteren
- Het aanzienlijk goedkoper is dan het inhuren van een social media expert
- Je geen zeeën van tijd kwijt bent aan het beheren van jouw social mediakanalen
Klinkt dit je als muziek in de oren en wil je ook succesvol social media inzetten? Boek dan nu een demo, of vraag Nexxt Social Free aan om Nexxt Social uit te proberen.