Het is maandagochtend. Je bent net aangekomen op je werk, hebt die (nu al) welverdiende kop koffie gepakt en je opent je mailbox. En hoppa! Naast mails van klanten en collega’s vliegt er ook nog een reeks mails met korting op schoenen, kleding, vakanties en afslankpillen om je oren. Van die laatste kun jij je niet eens herinneren dat je daar ooit om hebt gevraagd. Kortom…. je zit hier helemaal niet op te wachten.
Het laatste wat jij wil, is dat jouw relaties eenzelfde gevoel ervaren bij het ontvangen van jouw makelaarsnieuwsbrief. Jij stopt tenslotte geen tijd, energie en een bak liefde in het opstellen van de nieuwsbrief om vervolgens als ‘ongewenst’ te worden gezien. Maar hoe zorg je er dan voor dat men wél op jouw nieuwsbrief zit te wachten?
1. Zorg dat jouw nieuwsbrief informatie bevat die van meerwaarde is voor jouw relatiebestand
Jouw relatiebestand bestaat waarschijnlijk niet uitsluitend uit woningzoekenden. Je zult ook met oud-klanten, kopers, verkopers en mensen die een (gratis) waardebepaling hebben laten uitvoeren te maken hebben. Voor iemand die net een woning heeft gekocht, zijn artikelen over de verschillende hypotheekvormen minder relevant. De financiering voor de woning is tenslotte al geregeld. Artikelen over het verbouwen van een badkamer of het verduurzamen van de woning zullen diegene eerder aanspreken. Voor woningzoekenden kan informatie over hypotheken juist wél weer interessant zijn. Zorg daarom dat jouw nieuwsbrief altijd een goede mix van onderwerpen bevat, zodat deze (meer)waarde heeft voor jouw gehele ontvangersbestand.
2. Spits jouw nieuwsbrief toe op een specifieke ontvangersgroep
Een makkelijke manier om een nieuwsbrief met (meer)waarde te creëren, is door te segmenteren. Wanneer jij een nieuwsbrief uitsluitend naar al jouw zoekers stuurt, kun je deze vullen met informatie waar deze doelgroep baat bij heeft. Hetzelfde kun je doen met een nieuwsbrief voor (potentiële) verkopers of relaties die zijn ingeschreven voor een bepaald nieuwbouwproject. Je zult dan meerdere nieuwsbrieven in de maand sturen, maar wel steeds naar een specifieke ontvangersgroep waar jij de inhoud van jouw nieuwsbrief op toespitst. Dit vergroot de kans dat jouw nieuwsbrief positief wordt ontvangen aanzienlijk.
Daarnaast kun je door te segmenteren ook beter het optimale verzendmoment bepalen. Zoekers zullen bijvoorbeeld niet snel onder werktijd bezig zijn met hun zoektocht, met uitzondering van de pauze(s) natuurlijk. Hen kun je dus het beste rond lunchtijd of in de avonduren een nieuwsbrief sturen.
3. Verstuur jouw nieuwsbrief op een dag/tijdstip waarop men tijd heeft om deze te lezen
Wanneer jij een nieuwsbrief stuurt, wil je natuurlijk dat deze zoveel mogelijk wordt geopend en gelezen. Daarom is het van belang dat je nieuwsbrief jouw relatiebestand op een gunstig moment bereikt. Je kunt je vast voorstellen dat men op maandagochtend om 08:30 uur niet in de gelegenheid is om aandacht aan de nieuwsbrief van jouw makelaardij te besteden. Op zondagochtend om een uurtje of 10:00, heeft men doorgaans meer tijd en rust om jouw nieuwsbrief te lezen.
Wat ook een rol speelt bij het bepalen van het beste verzendmoment, is op welk apparaat jouw nieuwsbrief wordt gelezen. Wordt deze het meest op een mobiele telefoon geopend of middels een computer of laptop? Als je geen nieuwsbrief statistieken ter beschikking hebt waaruit je dit kunt afleiden, kun je dit inschatten door stil te staan bij wie jouw nieuwsbriefontvangers zijn. Zijn dit zakelijke relaties, zoals hypotheekadviseurs of notarissen, of voornamelijk particulieren? Hoe ziet hun gemiddelde (werk)dag eruit en wanneer hebben ze tijd om jouw nieuwsbrief te lezen? In onderstaande tabel zie je wat (over het algemeen) de beste momenten zijn om de nieuwsbrief voor jouw makelaardij te versturen.
In Nexxtmove beschik je over duidelijke nieuwsbrief rapportages. Hier kun je zien hoeveel van jouw nieuwsbriefontvangers de nieuwsbrief hebben geopend en wanneer. Maar ook of ze dit doen op een mobiel apparaat of desktop. Zo kun jij experimenteren met het verzendmoment en ontdekken welke dagen en tijden het gunstigst zijn voor het versturen van jouw nieuwsbrief.
Meer weten? Plan gerust een vrijblijvende online demo en ontdek de kracht en het gemak van Nexxtmove!