Vaak wordt gedacht dat regelmatig contact met een relatie moeilijk en tijdrovend is. Niets is minder waar. Als je de mogelijkheden benut, is je nieuwsbrief relevant voor nieuwe, huidige en oude klanten. Dat bewijzen bedrijven als Coolblue en Bol.com keer op keer. Dit geldt ook voor de makelaardij.
Personaliseer je nieuwsbrief
De grootste fout die je kunt maken is je lezer niet persoonlijk benaderen. Geen enkele lezer wordt warm van de aanhef ‘Beste lezer’ of ‘Geachte heer, mevrouw’. In je adressenbestand zijn voor- en achternaam bekend. Gebruik deze in de aanhef. ‘Beste Jaqueline’ komt vele malen vriendelijker over.
Relevante content
Naast het personaliseren is het ook belangrijk relevante content te genereren. Als je van een nieuwsbriefontvanger weet dat hij/zij een huis zoekt in de prijsklasse tot € 200.000 dan sla je de plank mis als er woningen getoond worden in de prijsklasse tot € 350.000. Voor de ontvanger is deze woning niet relevant en jij, als makelaar, schiet er niets mee op. De klant vraagt toch geen informatie of bezichtiging aan voor deze woning.
Ditzelfde geldt voor de andere content in je nieuwsbrief. Een nieuwsbriefontvanger die een woning gaat kopen zal een blogartikel over hypotheken veel interessanter vinden dan iemand die zojuist een huis heeft gekocht. Een huiseigenaar daarentegen zal een artikel over zonnepanelen of rookmelders juist interessant vinden.
Pas je content aan op de lezer van de nieuwsbrief. Dit doe je door het adressenbestand dat je gebruikt te segmenteren. Je maakt groepen aan voor elke doelgroep die je aan wilt spreken. Elke groep krijgt uiteindelijk een andere nieuwsbrief te zien.
Up-to-date adressenbestand
Om goed te kunnen segmenteren is het belangrijk dat je adressenbestand up-to-date is en de juiste informatie bevat. Naast de voor- en achternaam kun je bijvoorbeeld vragen naar de interesses van je net verworven nieuwsbriefontvanger. Daarnaast wil je graag weten of iemand op zoek is naar een starterswoning of juist zijn derde woning gaat kopen. Ook de hierboven genoemde prijsklasse is relevante informatie.
Al deze informatie in één keer vragen is teveel voor je bezoeker. Spreid het uit over meerdere contactmomenten, of maak het optioneel; vraag het bijvoorbeeld nadat een aanmelding gelukt is, maar maak het geen verplichting.
Conversie
Als alles goed is ingesteld en je verstuurt daadwerkelijk een nieuwsbrief naar verschillende groepen, let dan op het de volgende zaken:
Verzendtijdstip
Een veel besproken onderwerp binnen de e-mailmarketing is het verzendtijdstip. Op welk moment van de dag en op welke dag kun je het beste de nieuwsbrief versturen. Er is veel over geschreven en ik zal niet teveel op de details ingaan.
Tijdens kantooruren zijn mensen aan het werk. Daarvoor of daarna bekijken ze hun e-mail. Ook vlak voor of na de lunch wordt de e-mail bekeken. Houd daar rekening mee met het versturen van de nieuwsbrief.
Mijn advies? Test dit met verschillende nieuwsbrieven en verstuur deze op verschillende tijdstippen. Leg de statistieken naast elkaar en kijk wat voor jouw makelaarskantoor het beste werkt. Het kan zelfs per doelgroep verschillen.
Call-to-action
Als de nieuwsbrief daadwerkelijk geopend wordt dan zijn kliks het doel. Dit zijn de bezoekers naar je website en naar de woningen die je in de verkoop hebt staan. Conversie is belangrijk, op die manier verdien je de inspanning van het versturen van een nieuwsbrief terug.
Zorg in je nieuwsbrief voor duidelijke CTA’s (call-to-action). Gebruik duidelijke knoppen met een duidelijke actie. Voorbeelden zijn ‘Lees meer’ of ‘Bezoek onze website’. Een duidelijke en aansprekende CTA zorgt voor een hogere CTR (click through rate) en die statistiek is belangrijk om het succes van je nieuwsbrief te meten.
Tot slot
Het afmelden, een belangrijk punt. Niet om je nieuwsbrief tot een succes te maken, maar wel om te zorgen dat ontvangers geen negatieve ervaring met je makelaardij krijgen. Maak het afmelden eenvoudig en zorg dat iemand dat snel en zonder moeite kan doen.
Meer weten over e-mailmarketing voor makelaars?
Download nu de whitepaper!