fbpx
Skip links

Woonbehoefte bepalen door big data? (2019 Update!)

Meten is weten, dus waarom meten we als makelaar niet gewoon de woonbehoefte van onze doelgroep?

big data makelaar

Dan weten we toch alles? Ja, in principe wel natuurlijk, maar hoe pak je zoiets aan? Wat vertellen open rates, conversie en interacties ons daarbij? Kortom; hoe kun je een woonbehoefte bepalen door het afvangen van big data?

Data is overal

Als we iets ‘live’ invullen, als we online surfen en zelfs als we iets juist niet bezoeken. Deze gegevens zeggen natuurlijk alles over onze voorkeuren en behoeftes, ook als je op zoek bent naar een nieuw pand of nieuwe woning.

Hoe zorg jij er als makelaar voor dat jij de beschikking krijgt over deze gegevens? Ze geven je immers toegang tot de woonbehoefte van jouw klant?! Pak je kans en ga aan de slag met big data.

Waarom big data?

De wereld verandert en steeds meer gaat digitaal en gebeurt online. We moeten van alles invullen, Google houdt ons nauwlettend in de gaten en cookies volgen feilloos onze interesses.

Geen wonder dat er hierdoor veel gegevens beschikbaar zijn, ‘big data’ noemen we dat. Een kans die ook voor de vastgoedbranche voor interessante mogelijkheden kan zorgen.

Big data is de sleutel tot productiviteit in de vastgoedsector. Het onthult immers gegevens, inzicht in markten, trends en ontwikkelingen waarvan we ons als makelaar nauwelijks bewust waren.

Duizenden economische en demografische variabelen omvatten verbruiksuitgaven, woonbehoefte, huizenprijzen, kopersprofielen, marktpotentieel, verkeersvolume, locaties van winkelcentra, misdaadstatistieken, enzovoort.  

Big data? Sterke concurrentiepositie!

Big data is een belangrijk instrument om je als makelaar te onderscheiden in de sterk concurrerende vastgoedmarkt. Met het verzamelen en interpreteren van big data blijf je jouw concullega immers een stapje voor.

Door gebruik te maken van een data-driven benadering en het verzamelen van real-time informatie over de buurt, gemiddelde verkoopprijs en historische waardeverschuivingen kan je als makelaar je marketingpositie verbeteren door betrouwbare, extreem nauwkeurige beoordelingen te bieden – de sleutel tot zowel koper- als verkopervertrouwen.

Met big data kun je onder meer……..

  • Beter inspelen op de klantbehoefte;
  • Jouw product of dienst verbeteren;
  • Jouw processen optimaliseren;
  • Beter inspelen op veranderingen in de markt of de maatschappij;
  • Betere voorspellingen doen over de waarde van onroerend goed;
  • Beter inschatten hoe de woonbehoefte van klanten is;
  • Beter inschatten hoe je concurrentiepositie is.

Hoe kom je aan big data?

Een doeltreffende manier om aan big data te komen, is een e-mailcampagne. Door goed te kijken naar het aantal in- en uitschrijvingen, open rates, de selecties en interesses, de interactie, conversie ratio en opvolgingen kun je een heleboel te weten komen over jouw klanten.

Het is daarbij zaak de gegevens goed te analyseren zodat je er echt betekenis aan kunt geven. Analyses, woonbehoeftes van klanten, trends, ontwikkelingen en voorspellingen over de toekomstige huizenmarkt komen op die wijze boven water.  

E-mailmarketing in vastgoedbranche

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek blijkt dat e-mail een effectief marketingkanaal is voor de vastgoedbranche. E-mail nieuwsbrieven worden in het algemeen voor 35,2% geopend, maar in de vastgoedbranche ligt dat percentage op maar liefst 54,8%! Volgens dit onderzoek klikt 15,6% van deze lezers op de link in de e-mail, de call-to-action. Dat is meer dan twee keer het gemiddelde!

Ook resultaat in e-mailmarketing?

Al met al is het duidelijk dat e-mailmarketing niet vergeten mag worden als nuttig communicatiekanaal in makelaarsland. Het biedt volop kansen voor het verzamelen van big data. Daarnaast zorgt e-mailmarketing voor meer conversie en vertrouwen, betrokkenheid en loyaliteit van je klanten. Laat die kansen niet schieten!

Wil je weten wat e-mailmarketing voor jouw organisatie kan betekenen? Nexxt Mail voorziet jou van een kant-en-klare nieuwsbrief, voorzien van relevante content. Wij helpen je bij het opbouwen van je contactenlijst en het delen van je content met social advertising.

Meer weten over E-mailmarketing voor makelaars?

Download nu de whitepaper!