fbpx
Skip links

Welke hashtags zijn belangrijk voor de makelaardij?

Als jij als makelaar actief bent op Social Media, dan zie jij waarschijnlijk heel veel mensen gebruikmaken van hashtags. De grote vraag is nu: #waaromgebruikenzoveelmensendithekje? Gelukkig is het antwoord op deze vraag niet zo heel ingewikkeld. We gaan je in deze blog in normaal Nederlands uitleggen wat je met dit ‘hekje‘ kunt. Daarnaast bieden we je een strategie aan, waarmee jij meer volgers kunt genereren op Social Media.

Laten we van start gaan!

Wat zijn hashtags nou precies?

Hashtags zijn woorden of zinnen die beginnen met het # teken. Populaire Social Media kanalen zoals Instagram, Twitter, Facebook, Pinterest en LinkedIn gebruiken dit teken om posts te categoriseren. Andere gebruikers kunnen op deze hashtags klikken om meer posts te zien over dat betreffende onderwerp.

Een paar algemene regels voor hashtags:

  • Spaties werken niet in hashtags
  • Je kunt een hastag niet beginnen met een cijfer of uit alleen maar cijfers laten bestaan. De #123 werkt bijvoorbeeld niet. Ook #2020evenement werkt niet, maar #evenement2020 kan dan weer wel.
  • Je kunt geen speciale karakters gebruiken, zoals !@$%^&*()
  • Houd hastags zo kort mogelijk

De beste Makelaarshashtags voor Twitter, Instagram, Facebook, Pinterest & LinkedIn

Hashtags voor makelaars

Nu je de basis van hashtags begrijpt, kunnen we door naar de reden waarom je dit artikel bent gaan lezen: ontdekken welke makelaarshashtags je het beste kunt gebruiken!
Ga nog niet meteen de hastags uit onze lijst knippen en plakken. Het gebruiken van sterke hashtags is natuurlijk een makkelijke manier om je Social Media accounts te laten groeien, maar hoe je hasthtags goed gebruikt is minstens zo belangrijk als de hashtags op zichzelf. Daarom raden we je aan om eerst verder te lezen over het goed inzetten van hashtags.

Sommige hashtags zijn bijvoorbeeld #<dorp> of #<buurt>, deze hashtags moet je zelf nog invullen. Bijvoorbeeld met #amsterdam of #zuidoost

Dit zijn, volgens ons, de beste hashtags voor makelaars:

Algemene makelaarshashtags

  1. #makelaar
  2. #makelaardij
  3. #wonen
  4. #linkinbio
  5. #tekoop
  6. #tehuur
  7. #nieuw
  8. #verkopen
  9. #kopen
  10. #wonen
  11. #onlinebezichtiging
  12. #onlinebezichtigingplannen
  13. #teaser
  14. #woningtekoop
  15. #beoordeling
  16. #review
  17. #gratiswaardebepaling

Hashtags met betrekking tot woningen

  1. #gloednieuw
  2. #appartement
  3. #tussenwoning
  4. #tweeondereenkap
  5. #tuin
  6. #huis
  7. #knus
  8. #keuken
  9. #slaapkamer
  10. #interieur
  11. #studio
  12. #villa
  13. #woonboerderij
  14. #<vloertype>
  15. #balkon
  16. #serre
  17. #instapklaar
  18. #woonkamer
  19. #interieur
  20. #dakterras
  21. #turnkey

Hashtags met betrekking tot de buurt

  1. #groen
  2. #vlakbijwater
  3. #toplocatie
  4. #groenebuurt
  5. #dichtbijstrand
  6. #<stad> of <dorp>
  7. #<dichtsbijzijndestad>
  8. #<buurtnaam>
  9. #wonenin<regio>
  10. #mooi<regio>

Hashtags gerelateerd aan jouw merk

  1. #jouwmakelaar
  2. #makelaarsexpert
  3. #referentie
  4. #<jouweigenhashtag>
  5. #<jouwgebied>+Expert
  6. #<jouwgebied>+makelaar
  7. #<jouwgebied>+merk
  8. #verkoopmakelaar
  9. #aankoopmakelaar
  10. #nvmmakelaar
  11. #vbomakelaar

Hashtags voor overige posts

  1. #durftevragen
  2. #tipvandedag
  3. #verkooptip
  4. #bezichtigingstip
  5. #belnu
  6. #maandagmotivatie
  7. #nuofnooit

Meer weten over het succesvol inzetten van social media, naast alleen de juiste hashtags? Lees er meer over in onze blog over het succesvol inzetten van social media voor de makelaardij.

Hoe gebruik je hashtags om meer deals te sluiten?

We hebben het nut van hashtags besproken en je van een mooi aantal bruikbare makelaarshashtags voorzien. Laten we nu verdergaan naar de tips die jou gaan helpen, middels hashtags, meer deals te sluiten in 2020.

1. Gebruik niet teveel hashtags

Nu je weet hoe belangrijk hashtags zijn, wil je misschien heel veel hashtags gaan gebruiken om je posts te promoten. Doe dit niet.

Social Media bedrijven zijn slim genoeg om te weten wanneer iemand hashtags gebruikt om zijn post toe te lichten, of wanneer iemand ze gebruikt om het systeem te omzeilen. Je post zal niet worden verwijderd, maar wanneer je standaard te veel hashtags gebruikt kan het zijn dat deze worden genegeerd.

Bovenstaande moet eigenlijk al reden genoeg zijn om voorzichtig te zijn met het toevoegen van hashtags. Als je nog meer reden wilt om hashtags goed te gebruiken:

Jouw volgers zien je hashtags ook!

Hoe meer hashtags jij gebruikt, hoe drukker je post lijkt.

Hieronder vertellen we je graag meer over het ideale aantal te gebruiken hashtags.

2. Wat is het ideale aantal hashtags om te gebruiken op Instagram?

Als je deze vraag aan vijf verschillende mensen stelt, krijg je waarschijnlijk 5 verschillende antwoorden.

Instagram staat tot dertig hashtags per post toe. Betekent dit dan dat jij 30 hashtags aan elke post op Instagram moet toevoegen? Nee.

Hoewel Instagram je misschien niet zal straffen, kan het wel iets te aandacht vragerig  overkomen op je volgers. Daarnaast gebruiken ‘spam’ accounts ook 30 hashtags per post. Je wil uiteraard niet worden aangezien voor een ‘spam’ account.  

Onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer 9 hashtags het ideale aantal is voor Instagram.

Instagramhashtags

Afbeelding van Track Maven

Dit wil niet zeggen dat je verplicht 9 hashtags aan iedere post moet toevoegen.

Probeer ongeveer 10 hashtags per post te gebruiken. Als je een woning of open huis wil promoten, kun je eventueel nog voor 15 hashtags gaan. Een andere optie voor het promoten van een woning of open huis, is betaald adverteren op Social Media.

3.  Gebruik hashtags gerelateerd aan je werkgebied

Het belangrijkste punt om te onthouden: als je nog niet gericht aan marketing doet binnen jouw werkgebied, begin er dan nu mee.

Als je erover nadenkt, is het vanzelfsprekend dat je dit zou moeten doen. Je bent makelaar en werkt (doorgaans) binnen een straal van 20 tot 30 kilometer. Jij bent dé expert in die omgeving. Uiteindelijk is het jouw doel om meer huizen te verkopen, toch?

Hoe lokaal moeten je hashtags zijn?

Dit hangt helemaal af van je werkgebied. Als je bijvoorbeeld in Rotterdam een woning verkoopt, kun je nog steeds de hashtag #bergpolder gebruiken. Woon je verder buitenaf, dan kun je beter voor ‘bredere’ hashtags kiezen.

Woon je in Twente? Dan zul je niet ver komen met de hashtag #Ruwenbos, wat een wijk in Enschede is.

bergpolderruwenbos

Zoals je kunt zien zijn er veel meer posts bij #Bergpolder dan bij #Ruwenbos. Hierdoor is je bereik ook veel groter.

Gebruik lokale hashtags niet te veel, beperk het tot ongeveer 1 tot 3 lokale hashtags per post.

4. Gebruik hashtags die de sterkste punten van je aanbod highlighten

Een erg goede manier om hashtags te gebruiken, is om de mooiste punten van een woning te highlighten. Vraag natuurlijk altijd toestemming aan de verkoper.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de hashtag #openhaard of #landelijkwonen.

Ook al krijgen deze hashtags niet veel lokaal verkeer, ze helpen je wel om je aanbod onder de aandacht te brengen bij volgers die ook interesse hebben in architectuur, interior design of doe-het-zelven.

5. Hoe vind je populaire hashtags die je doelgroep of concullega’s gebruiken?

Eigenlijk is het antwoord hierop heel makkelijk: zelf posts van je doelgroep of concullega’s bekijken en spieken welke hashtags ze gebruiken.

Hoe werkt dit op Instagram?

Wat je het beste kunt doen, is een lijst maken van hashtags die mensen gemeen hebben. Zodra je deze lijst hebt, ga je naar Instagram en voer je deze woorden één voor één in. Je krijgt dan een lijst met gerelateerde hashtags.

Hoe werkt dit op Twitter?

Gelukkig is het op Twitter een stuk makkelijker. Rechts van je Twitter feed zie je een kopje ‘Trends’. Deze trends zijn gebaseerd op verschillende populaire en trending onderwerpen die gerelateerd zijn aan de content die je plaatst. Daarnaast zijn deze trends gerelateerd aan de mensen die je volgt.

Sinds je hoogstwaarschijnlijk veel makelaarscontent post, en veel makelaars volgt op Twitter, is deze lijst dé plek om te zoeken.

6. Maak een document met de meest gebruikte hashtags, zodat je deze kan knippen en plakken.

Aangezien jij en je collega’s het erg druk hebben, is dit een goede manier om tijd te besparen.

Nog efficiënter is het wanneer jij een groep hashtags maakt, die gerelateerd zijn aan een onderwerp, en deze in een documentje zet. Waarom constant dezelfde hashtags typen als je opnieuw een open huis of een nieuwe woning in je aanbod hebt?

Strategieën voor Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, en Pinterest

Het gebruik van hashtags op de verschillende Social Media kanalen verschilt niet veel van elkaar. Je zoekt uit welke hashtags populair zijn, voegt ze toe aan je post en wordt vervolgens gevonden.

Toch zijn er per kanaal bepaalde specifieke verschillen waarvan het goed is om die te weten. Hieronder een aantal manieren waarop elk platform hashtags net iets anders gebruikt dan de rest.

Instagram

Instagram laat gebruikers hahstags volgen. Dit lijkt misschien niet zo heel belangrijk, maar het kan je helpen om een publiek op te bouwen voor je content.

Als je vaak een hashtag gebruikt zoals #bergpolder, dan kan het zijn dat gebruikers jouw aanbod vaak zien en de hashtag besluiten te volgen. Meestal zullen ze dan ook houw makelaadij gaan volgen.

Het voordeel is dat weinig mensen deze lokale hashtags zullen gebruiken, hierdoor heb je weinig concurrentie.

Je kunt ook hashtags toevoegen in je Instagram bio. Hierdoor wordt je nog beter gevonden. Wij raden aan om lokale hashtags te gebruiken, maar je kan ook kiezen om een eigen hashtag te bedenken voor je makelaardij.

Facebook

Als je Facebook wilt gebruiken voor hashtags, is het belangrijk om te weten dat hashtags ter discussie staan. De meningen over het nut van hashtags op Facebook zijn verdeeld.

Over het algemeen vinden wij dat hashtags nog wel van meerwaarde zijn, maar voeg ze toe in de tekst. Niet aan het einde van de post.

Gebruik de hashtags die relevant zijn voor jouw kantoor. De hashtags die wij hier op een rijtje hebben gezet helpen zeker.

Twitter

Het enige belangrijke betreft Twitter, is dat hashtags meetellen in het aantal karakters dat je mag gebruiken.

Pinterest

Pinterest is een totaal ander kanaal. Het werkt meer zoals Google Afbeeldingen, het is een visuele zoekmachine.

Je hebt 500 karakters om in je pin-beschrijving te gebruiken. Hashtags worden hierin ook meegerekend. Gebruik er dus niet teveel! Ons advies is om ongeveer vier hashtags te gebruiken.

Je kunt populaire hashtags vinden op Pinterests door #jouwzoekterm te zoeken in de Pinterest zoekbalk. Over het algemeen kun je het beste hashtags kiezen die relevant zijn voor je post(Pin), waar veel op gezocht wordt en die het liefst ook nog lokaal zijn.

LinkedIn

Op LinkedIn moet je ook hashtags gebruiken om je bereik te specialiseren en in de juiste feeds te worden getoond. Houdt er wel rekening mee dat je minder mensen bereikt dan op Facebook of Instagram en dat niet iedereen meerdere keren per dag op LinkedIn kijkt. Omdat LinkedIn vooral zakelijk wordt gebruikt, moet je wel goed op je tone of voice letten.

Algemene tips voor LinkedIn:
– Gebruik geen leestekens
– Verwerk je hashtags in de tekst
– Houd je hashtags kort
– Gebruik niet te veel hashtags

Nu is het aan jou

Wil jij meer weten over social media voor de makelaardij?

Download dan nu onze whitepaper: Social media voor de makelaardij Hoe en Waarom.