Als makelaar heb je veel mogelijkheden om je makelaardij te promoten. Tegenwoordig begrijpt iedereen dat online marketing een must is voor makelaars.
Maar waarom is dit het geval? Wij hebben voor jou de redenen op een rijtje gezet.
Klantenkring vergroten
Klantenkring vergroten
Veel mensen gebruiken het internet om een nieuwe woning te zoeken. Als je als makelaar niet aanwezig bent op internet, mis je een heleboel kansen om woningen te (ver)kopen.
Doordat steeds meer mensen een “nee-nee” sticker hebben, worden huis-aan-huis advertenties ook steeds minder interessant.
Middels social media zoals Facebook, Instagram en Twitter heb je wél echt de kans om diezelfde mensen in je omgeving te bereiken.
Groter bereik
Online bereik je meer mensen dan offline. Als je raam etalage gebruikt, bereik je alleen de mensen die er langslopen.
De online gemeenschap is natuurlijk een stuk groter. Je kunt via online marketing ook mensen buiten je gemeente bereiken.
Jouw woningaanbod is immers niet meer alleen interessant voor de mensen binnen jouw gemeente, maar ook voor mensen die wellicht naar jouw gemeente willen verhuizen!
Social Media
Als makelaar kun je bijna niet meer om social media heen. Bijna 96% van de Nederlandse bevolking heeft internet, dit percentage zal in de toekomst alleen maar stijgen. Zo’n grote groep mensen biedt een hoop kansen, die wil je toch zeker niet laten liggen?
Je Facebookpagina kan door middel van “likes” en “shares” . bij mensen onder de aandacht komen die jou (nog) niet volgen. Daarom is het van groot belang dat jouw posts geliked en gedeeld worden. Zorg dus voor veel interactie!
Op welke social media kanalen zijn de meeste makelaars actief?
De voordelen van social media:
- Alles is meetbaar;
- Je hebt een groot bereik (zowel betaald als onbetaald);
- Je hebt de mogelijkheid om je concurrentie te volgen (en van ze te leren!);
- Je kan makkelijk je naamsbekendheid vergroten;
- Groter bereik voor je woningaanbod. Als jouw bericht gedeeld wordt heb jij gratis meer bereik bij het netwerk van de deler.
Meer weten over social media voor de makelaardij? Lees onze blog!
Naast social media is ook e-mailmarketing goed voor het creëren of vergroten van de naamsbekendheid. Het grootste voordeel van E-mailmarketing is de Return on Investment (ROI)
E-mail marketing
E-mailmarketing maakt het mogelijk om relevante informatie te delen met een grote groep mensen uit je eigen klantenkring.
Het grote voordeel van E-mail marketing voor makelaars is dat je in weinig tijd al je contacten kan aanspreken. Vaak heb je in je CRM-pakket al honderden, of duizenden, contacten zitten. Deze contacten kennen je al, en zijn eerder geneigd met je in zee te gaan.
Een paar voordelen op een rij:
- Je bereikt al je contacten
- Deze contacten kennen je al, dus betere conversiemogelijkheid
- Het meest winstgevende marketingplatform (€1 er in is gemiddeld €44 omzet)
Meer lezen over e-mail marketing? Bekijk onze pagina over ‘de kracht van e-mail marketing’
Resultaten zijn meetbaar
Nog een groot voordeel van online marketing ten opzichte van offline marketing is dat de resultaten meetbaar zijn.
Hierdoor is het mogelijk om op elk moment te bepalen of je goed op weg bent met je online kanalen .
Door bijvoorbeeld het gebruik op je website te meten is het mogelijk om meer woningen te verkopen omdat je:
- De webpagina kan aanpassen aan het zoekgedrag van je klant;
- Weet op welke woningen je klanten zoeken;
- Ziet welke onderdelen van je website minder goed werken en waar dus nog verbeterpunten liggen.
Meer weten over de mogelijkheid om te meten hoeveel online marketing helpt met je omzet? Lees verder op onze pagina over ‘Nexxt Profiling‘
Online etalage
De diverse online omgevingen fungeren als jouw persoonlijke online etalage. Hierop kun je op elk moment van de dag interessante informatie delen en werken aan jouw reputatie als makelaar. Je kunt laten zien wie je bent en waar je voor staat en dat allemaal wanneer jij dat wilt.
Naast alleen uitdragen wie je bent is het op social media ook mogelijk om het gesprek aan te gaan met bezoekers van jouw pagina. Hierdoor creëer je interactie, waardoor je een band kunt opbouwen met een potentiële klant.
Meer lezen over de toepassingen van social media, lees hier dan verder.
Tevens is online marketing laagdrempelig om mee te starten. Reclames in huis-aan-huisbladen zijn vaak een dure kostenpost.
Online marketing daarentegen kun je al toepassen zonder dat het geld kost. Bovendien is content dat eenmaal online staat voor altijd beschikbaar.
Reis van de klant van de makelaar
Uit onderzoek blijkt dat een huizenkoper gemiddeld 27 maanden besteedt aan het aankoopproces van een huis. Dit aankoopproces bestaat uit 5 fases:
Fase 1: De Overwegingsfase
Iemand is mogelijk geïnteresseerd in het kopen van een huis. Dit gebeurt vaak onbewust om de meest diverse redenen zoals bijvoorbeeld:
- Mogelijke gezinsuitbreiding;
- Behoefte aan een grotere tuin;
- Wisselen van baan.
Je kunt in deze fase op je website bijvoorbeeld al een rol spelen, door informatie over bovenstaande onderwerpen toe te lichten.
Fase 2: De Online zoektocht fase
Vervolgens gaat de potentiële koper zoeken wat voor een huis bij hem/haar zou passen. In deze fase wordt er online onderzoek gedaan naar:
- Informatie over woningen in de buurt;
- Informatie over wijken;
- Informatie over makelaars in de buurt.
Als je, als makelaar, de informatie op je online omgevingen hierop aanpast, ben je vindbaar voor de potentiële koper en wie weet sluit je aanbod aan bij de voorkeuren van de potentiële koper. Vervolgens kan hij-zij zich al met jou bekend maken.
Fase 3: Actieve zoekfase
In deze fase vraagt de potentiële koper informatie op over een specifieke woning aan de hand van zijn of haar voorkeuren. Daarnaast wordt er in deze fase ook vaak gezocht naar een makelaar.
Als je de in de onderzoeksfase al bent opgemerkt door de potentiële koper is de kans aanwezig dat er contact met jou wordt opgenomen.
Fase 4: Transactiefase
In deze fase heeft de klant een woning uitgezocht. De makelaar helpt hier de koper door het hele aankoopproces heen.
Fase 5: Post transactie fase
In deze fase blijf je na de transactie contact houden met de klant, dit heeft voordelen zoals:
- In het geheugen van de klant blijven hangen;
- Meer naamsbekendheid door goede serviceverlening na de verkoop.
Vaak wordt er dus pas in de actieve zoekfase contact gezocht met een makelaar. Terwijl het mogelijk is om al veel eerder in het aankoopproces iets te betekenen voor een potentiële klant.
Bovendien ben je hierdoor wellicht de eerste makelaar waarmee de klant in contact komt, waardoor je gelijk kunt werken aan een goede klantrelatie.