We hebben de Webscore ontwikkeld, zodat je in één oogopslag kunt zien hoe je website ervoor staat. De Webscore houdt rekening met 25 aspecten van de website die over maximaal 100 pagina’s gemeten wordt.
Techniek
Techniek is de motor van de website. Die motor moet soepel lopen, want dan is de website snel, eenvoudig onderhoudbaar en goed te interpreteren voor Google.
HTML5 (20)
HTML5 is een nieuwste versie van de HTML-standaard (2012) die goed ingezet kan worden voor een moderne website.
We controleren of de <!DOCTYPE html> aanwezig is. Dit levert maximaal 20 punten op.
Microdata (20)
Aan pagina’s van een website kan Microdata worden toegevoegd, zodat deze webpagina’s in Google meer informatie meegeven.
We controleren of Microdata aanwezig is. Indien dit aanwezig is, levert dit 20 punten op.
W3C (20)
Het World Wide Web Consortium (W3C) is een organisatie die de webstandaarden voor het wereldwijde web ontwerpt, zoals HTML, XHTML, XML en CSS. Zij bieden op hun website een validator aan die controleert of deze talen op correcte, semantisch juiste, manier zijn gebruikt.
We halen de website door door deze tool. Dit levert maximaal 20 punten op.
Google’s PageSpeed Insights: desktop (60)
Google vindt snelheid belangrijk, omdat uit studies blijkt dat hoe trager de website hoe hoger het bouncepercentage is. Een snelle website zegt veel over de onderliggende techniek. Is een website slecht geprogrammeerd, dan is de website trager.
Google heeft een tool ontwikkeld, PageSpeed Insights, die zowel de desktop- als de mobiele-versie van de website beoordeeld. In dit onderdeel wordt alleen de score van de desktopversie meegenomen.
We nemen de score over van Google’s PageSpeed Insights. Dit levert maximaal 60 punten op.
Responsive
Uit onderzoek blijkt dat 45% van het websitebezoek binnenkomt via een mobiel device. Daarom is het belangrijk om de website te optimaliseren voor kleinere schermen. Deze score geeft aan hoe goed de website zich aanpast aan de verschillende apparaten.
Direct bellen (20)
Eén van de voordelen van een website op een smartphone, is dat er direct actie ondernomen kan worden. Een gemiste kans als het nummer niet klikbaar is.
We zoeken in de code naar een href=tel: link. Dit levert 20 punten op.
Responsive pass (100)
Google heeft naast de PageSpeed Insights de “Mobielvriendelijke test”. Deze tool test of de website geschikt is voor mobiele apparaten.
We halen de website door door deze tool. Dit levert maximaal 100 punten op.
Google’s PageSpeed Insights: mobiel (100)
Deze tool hebben we al eerder gebruikt, bij de Techniek-score. Voor de Responsive-score nemen we Mobiel-score over van Google.
We nemen de score over van Google’s PageSpeed Insights. Dit levert maximaal 100 punten op.
Gebruiksvriendelijk
Een bezoeker bepaalt gemiddeld binnen 7 seconden of de website interessant voor hem is. Er is dus weinig tijd om een goede indruk achter te laten. Deze score geeft aan hoe goed de ervaring van de gebruiker is.
404’s (10)
Een 404-pagina is een pagina die wordt getoond als er een URL wordt bezocht die niet (meer) bestaat. Het is belangrijk om de bezoeker hierover op een juiste manier te informeren en hem op weg te helpen.
We controleren of de 404-pagina wordt afgevangen met een nette foutmelding. Extra punten als er links of zoekfunctionaliteit aanwezig is. Dit levert maximaal 10 punten op.
Favicon aanwezig (20)
Favicon is een klein beeldmerk wat in de browser getoond wordt. Het heeft geen SEO-effect, maar het verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en is handig voor browserfavorieten (bookmarks).
We controleren hoeveel verschillende favicons aanwezig zijn. 2 punten per favicon, met een maximum van 10 punten.
Social Media (20)
Social Media zijn naast de website en e-mailmarketing het belangrijkste online kanaal. Het is daarom ook goed om ergens op de website de link te leggen naar deze kanalen.
We controleren of we links zien naar Social Media kanalen: Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram. Per kanaal levert dit 10 punten op, met een maximum van 20.
Open Graph Protocol (20)
Door het gebruik van het Open Graph Protocol (OGP) wordt elke pagina een ‘rich snippet’ in Social Media. Dit maakt het doorklikken vanaf Sociale Media aantrekkelijker.
We controleren of OGP aanwezig, Indien aanwezig levert dit 20 punten op.
Google Analytics (20)
Google Analytics is bekend. Voor de zekerheid: een online tool waar alle statistieken van de website in bijgehouden worden. Google Analytics heeft in Nederland een marktaandeel van 75% (bron).
We controleren of en welke Google Analytics tracker aanwezig is. Indien de oude Google Analytics tracker aanwezig is, levert dit 10 punten op. Indien de nieuwe Google Analytics tracker aanwezig is, levert dit 20 punten op.
Vindbaarheid
Een belangrijk deel van de bezoekers komt binnen via zoekmachines. Op elke websitepagina kan data meegegeven worden voor Google, zodat deze pagina nog beter geïnterpreteerd kan worden. Deze score geeft aan wat er gedaan is om de vindbaarheid van de website te verbeteren.
Sitemap.xml (20)
Een sitemap-bestand is een blauwdruk van de website. Dit maakt het voor Google eenvoudig om de verschillende pagina’s te vinden.
We controleren of er een sitemap.xml bestand aanwezig is. Indien dit bestand aanwezig is, levert dit 20 punten op.
Eerste hit op Google (20)
Als een bezoeker zoekt op de organisatienaam in Google, staat de website dan bovenaan?
We controleren of de website de eerste hit is op Google. Indien dit het geval is, levert dit 20 punten op. Indien de website op de tweede positie staat, levert dit 10 punten op.
SSL (10)
Secure Sockets Layer (SSL) is een protocol voor een veiliger internet en is bij de meeste mensen wel bekend als slot-icoon dat je in de browser ziet. SSL is essentieel als er data, zoals formulieren, wordt verzonden. Deze data wordt door SSL versleuteld.
SSL is daarom belangrijk voor de bezoeker (en organisatie). Daarbij is SSL ook een rankingfactor in Google. Extra reden om SSL geregeld te hebben voor de website.
We controleren of de website een SSL-certificaat heeft. Indien dit het geval is, levert dit 10 punten op.
Laadtijd (20)
De laadtijd, ergo; de snelheid, van de website is belangrijk. Voor de gebruikerservaring van de bezoeker én als rankingfactor voor Google en Bing. Studies van Google tonen aan dat als het laden van een websitepagina vijf seconden duurt de er 90% meer kans is dat de bezoeker direct weggaat.
We testen de laadtijd van de website. Is de laadtijd:
- Minder dan 0.75 sec – 100% score
- Minder dan 1.25 sec – 75% score
- Minder dan 1.5 sec – 50% score
- Meer dan 1.5 seconden – 10% score
Dit levert maximaal 20 punten op.
Koppengebruik (30)
Goed koppengebruik (kop 1, kop 2, etc.) geeft zowel bezoekers als zoekmachines hiërarchie in de pagina’s.
We controleren of er h1, h2, h3, h4, h5, h6 tags aanwezig zijn. Er wordt daarbij gecontroleerd of er geen “gaten” zijn in deze tags. Dus bijvoorbeeld dat er op de pagina een h2 en een h4 worden gebruikt. Hier ontbreekt qua semantiek dus de h3.
Zijn er geen gaten in de heading tags en wordt er wel gebruikt gemaakt van een heading tag dan voldoet de pagina. Ontbreken heading tags of zijn er gaten, dan voldoet de pagina niet.
Scorebepaling: aantal pagina’s dat voldoet / Totaal aan pagina’s = scorepercentage. Dit levert maximaal 30 punten op.
Gebruiksvriendelijke URL’s (30)
Een keurige en duidelijk URL-structuur geeft zowel bezoekers als zoekmachines een indicatie waar de betreffende pagina over gaat.
Er wordt gecontroleerd of de volgende tekens in de URL staan: “.”, “&” of “=”. Indien deze tekens voorkomen is de URL niet gebruiksvriendelijk.
Scorebepaling: aantal gebruiksvriendelijke URL’s / totaal aantal paginas) = scorepercentage
Dit levert maximaal 30 punten op.
Pagina titels (20)
Paginatitels (titles) hebben een prominente plek binnen de zoekresultaten van Google. Goede unieke en wervende titels zijn belangrijk zodat bezoekers van zoekmachines gaan doorklikken.
Er wordt gecontroleerd of er titles aanwezig zijn en of deze dubbel voorkomen. Dit levert maximaal 20 punten op.
Pagina omschrijving (30)
Ook pagina omschrijvingen (descriptions) hebben een prominente plek binnen de zoekresultaten van Google. Goede unieke en wervende omschrijvingen zijn belangrijk zodat bezoekers van zoekmachines doorklikken op de website. Daarbij is het belangrijk om hierin de organisatienaam toe te voegen.
We controleren of de naam van de organisatie in de pagina omschrijving staat. Indien dit het geval is, levert dit 30 punten op.
Alt op afbeeldingen (10)
Op elke afbeelding kan er een alt-tag worden meegeven die de betreffende afbeelding omschrijft. Dit is belangrijk voor bezoekers, mocht de afbeelding niet geladen kunnen worden. Zoekmachines hechten er ook waarde aan.
Er wordt gecontroleerd of alle afbeeldingen voorzien zijn van een alt-tag, Indien dit het geval is, levert dit maximaal 10 punten op.
Populariteit
De populariteitscore is gebaseerd op het aantal links naar de website en de inzet van social media. Populariteit registreert hoe vaak je organisatie wordt genoemd en geeft een beeld van hoeveel sporen de website op het internet heeft achtergelaten.
Page Authority (20)
Page Authority is een score die bedacht is bij Moz.com. Deze score voorspelt hoe goed een pagina scoort binnen zoekmachines.
We nemen de score over van Moz. Dit levert maximaal 20 punten op.
Domain Authority (20)
Ook de Domain Authority is een score die bedacht is bij Moz. Deze score voorspelt hoe goed een website pagina scoort binnen zoekmachines.
We nemen de score over van Moz. Dit levert maximaal 20 punten op.
Inkomende links (20)
Inkomende links geeft aan hoeveel sporen de website heeft achtergelaten op het internet. Met andere woorden: hoe veel is er gelinkt naar de website vanaf externe websites. Hoe meer hoe beter.
We nemen de score over van Moz. Dit levert maximaal 20 punten op.