Als makelaar ken je vast en zeker het gevoel van te weinig uren in je dag hebben. Je wil wel alle ballen in de lucht houden, maar hier is vaak simpelweg geen tijd voor. Één van de werkzaamheden die dan al snel naar de achtergrond verdwijnt, is het opvolgen van leads. Dat is natuurlijk ontzettend jammer, want het actief opvolgen van leads is een cruciaal onderdeel van het succes en de toekomst van jouw makelaardij. Uiteraard begrijpen wij dat het actief opvolgen van leads een tijdrovende bezigheid kan zijn, maar wat nu als dit niet het geval hoeft te zijn? Wat nu als je op een geautomatiseerde manier in contact kunt komen met jouw potentiële klanten?
Het belang van automations
Het geautomatiseerd opvolgen van leads kun je doen middels zogenoemde ‘automations’. Een automation is eigenlijk een reeks van acties die in gang wordt gezet door een bepaalde ’trigger’ (voorwaarde) waar een lead aan moet voldoen. Zo’n automation is ontzettend belangrijk, omdat deze je de gelegenheid biedt om vroegtijdig in contact te komen met potentiële verkopers en aankopers, taxatieklanten, huurders en verhuurders en ga zo maar door. Je zult tenslotte geen nieuwe opdrachten genereren als je geïnteresseerde mensen (per ongeluk) links laat liggen. Daarnaast vis je met steeds meer makelaars in een steeds minder volle vijver en is het zaak om er op tijd bij te zijn als iemand interesse lijkt te hebben in jouw diensten.
Overigens zijn automations niet alleen van belang om nieuwe klanten te genereren, ze zijn ook van belang om in contact te blijven met bijvoorbeeld jouw ‘zoekers’ of ‘bezichtigers’. Binnen de huidige woningmarkt is het niet gemakkelijk om je droomwoning te bemachtigen, dus hoe gaaf zou het dan zijn als jij ze tijdens het aankoopproces geautomatiseerd kunt voorzien van nuttige tips & tricks?
Hoe werkt een automation?
Zoals we net al even kort hebben uitgelegd, is een automation feitelijk een reeks van acties die in gang wordt gezet door een bepaalde ’trigger’ (voorwaarde) waar een lead aan moet voldoen. Zo’n trigger kan bijvoorbeeld zijn: iemand heeft minimaal 3 woning op de aanbodpagina van mijn website bekeken, of, iemand heeft het kenmerk ‘bezichtiger’. Eigenlijk is de eerste stap het kiezen van een doel waarvoor je de automation in wil richten. Wil je bijvoorbeeld meer verkoopopdrachten genereren? Of wil je juist dat er meer waardebepalingen worden aangevraagd? Als jij jouw doel helder hebt, ga je nadenken over aan welke voorwaarde iemand moet voldoen om in de automation te komen. Deze voorwaarde (of meerdere voorwaarden) stel je in als trigger. Vervolgens ga je de ‘flow‘ inrichten. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat er 1 dag gewacht moet worden vanaf het moment dat iemand aan de trigger voldoet en dat er daarna een eerste e-mail moet worden verzonden. Zo bouw je stapje voor stapje een geautomatiseerd proces. Is jouw automation eenmaal klaar? Dan heb je er nagenoeg geen werk meer van, behalve natuurlijk het verkopen van de woning als de automation jou bijvoorbeeld een nieuwe verkoopopdracht oplevert 😉
NexxtAutomation
Klinkt het hebben van automations jou als muziek in de oren? Dan heb je geluk, want onlangs is er binnen Nexxtmove een nieuwe tool gelanceerd: NexxtAutomation. Deze tool is er volledig op gericht om jou op een tijds-efficiënte manier in contact te laten komen met potentiële klanten en deze op te volgen middels een vooraf ingericht programma.
Wil je meer weten over NexxtAutomation? Plan dan een vrijblijvende online demo in. Wij vertellen je met alle plezier hoe je NexxtAutomation succesvol in kunt zetten voor jouw makelaardij!