Social media maakt voor veel mensen inmiddels deel uit van het dagelijks leven. Ook steeds meer makelaars zijn zich bewust van de meerwaarde van social media voor hun makelaardij en proberen actiever en afwisselender te posten. Dat is op zichzelf natuurlijk al heel goed om te zien! Maar het is ook goed om te weten op welke platforms jij je als makelaar het best kunt begeven. Het is tenslotte zonde om veel tijd kwijt te zijn aan posten op een platform waar jouw doelgroep weinig actief is.
Sinds de komst van social media hebben al verschillende sociale platforms de revue gepasseerd. Sommige platforms weten jarenlang hot-en-happening te blijven, andere platforms zijn ten onder gegaan, denk bijvoorbeeld aan Hyves. Daarom bespreken we in deze blog de groei en meerwaarde van verschillende social media platforms, zodat jij als makelaar straks goed weet op welke social media platforms jouw aanwezigheid niet mag ontbreken.
Socialmedia-gebruik overall toegenomen
Mede door de coronacrisis zijn Nederlanders meer gebruik gaan maken van de verschillende social media platforms. In Nederland zijn er 13,7 miljoen mensen in de leeftijdsklasse 15+ (dagelijks) te vinden op social media. In 2019 waren dat er nog 13,3 miljoen. En niet alleen de algemene tijd die er op social media wordt doorgebracht (gemiddeld 97 minuten per dag) is gestegen, nee, ook het aantal verschillende platforms dat wordt gebruikt is omhoog gegaan. Gemiddeld maken wij Nederlanders van 3,9 verschillende social media platforms gebruik. Als we inzoomen op de jongeren en 20 tot 39- jarigen, dan ligt dit aantal aanzienlijk hoger. Gemiddeld gebruiken zij 5,1 verschillende social media platforms. Aan jou als makelaar dus de taak om ervoor te zorgen dat ook jouw makelaardij geregeld voorbijkomt op hun feeds en tijdlijnen 😉
TikTok, een interessante ‘nieuwkomer’ voor makelaars
De meeste makelaars zijn al te vinden op de grotere social media platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn. TikTok wordt binnen de makelaardij nog een stuk minder gebruikt en is misschien ook nog wat onbekender. Toch is het slim om ook TikTok toe te voegen aan het lijstje met social media platforms waar jij als makelaar actief bent.
Wat is TikTok precies?
TikTok is een social media app die is gericht op het delen van korte (muziek)video’s. Je ziet veel video’s voorbijkomen van mensen die dansen en/of zingen, maar ook video’s die voor informatieve doeleinden worden gebruikt of om bewustzijn over bepaalde zaken te verspreiden. Een TikTok video moet met een (nu nog) maximale lengte van 30 seconden kort maar krachtig zijn.
Hoewel TikTok over het algemeen wordt bestempeld als een echt ‘jongeren platform’, het merendeel van de gebruikers is tussen de 12 en 19 jaar, zien we langzaamaan dat ook steeds meer 20-24 jarigen actief zijn op TikTok.
TikTok-gebruik onder Nederlandse jongeren enorm gestegen
Waarom TikTok nu zo interessant is om ook als makelaar actief op te zijn? Nou, niet in de laatste plaats omdat het TikTok-gebruik onder Nederlandse jongeren in 2020 maar liefst is verdubbeld! Dit blijkt uit cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek 2021 dat is uitgevoerd door Newcom Research onder 7.021 respondenten van 15 jaar en ouder.
In onderstaande grafiek kun je zien welke social media platforms er het meest door jongeren worden gebruikt. Opvallend is dat het TikTok-gebruik van Nederlandse jongeren het gebruik van Facebook inmiddels heeft overstegen.
Pinterest, een (verborgen) pareltje voor makelaars?
Naast TikTok laat ook het (dagelijks) gebruik van Pinterest een verrassende stijging zien. Pinterest heeft er namelijk binnen een jaar maar liefst 337.000 gebruikers bijgekregen. Daarnaast is het dagelijks gebruik van Pinterest binnen een jaar met 24% gestegen. Lang niet gek!
Pinterest is voor makelaars een sterk platform om woningaanbod en/of interieurtips en inspiratie te delen. Zeker nu we met z’n allen nog grotendeels aan ons huis gekluisterd zijn, zijn meer mensen bezig met hun woning en interieur. Met de juiste content op het juiste platform, spring je hier als makelaar slim op in.
De top 5 social mediaplatforms, ook voor jou als makelaar
Voor de meeste grote social media platforms geldt dat ze een (lichte) groei laten zien, of stabiel blijven. Whatsapp, momenteel het grootste social media platform, laat bijvoorbeeld een subtiele gebruikersgroei van 3% zien. LinkedIn en YouTube laten vooral op het gebied van dagelijks gebruik met respectievelijk 39% en 12% een mooie stijging zien.
Ook het dagelijks gebruik van Facebook (+3%) en Instagram (+7%) is licht gestegen. Het platform Snapchat is op het gebied van dagelijks gebruik afgelopen jaar stabiel gebleven.
Conclusie
Zoals je hebt kunnen zien, ligt het gebruik van social media onder de Nederlanders hoger dan ooit. De grotere, meest bekende, platforms als Whatsapp, Instagram en Facebook zijn nog lang niet ‘out of the picture‘ en daarom ook zeker de moeite om nog actief op aanwezig te zijn voor het promoten van jouw woningaanbod en dienstverlening(en). Daarnaast is ook YouTube écht van meerwaarde voor jouw makelaardij. Niet alleen omdat YouTube erg geschikt is om bijvoorbeeld online bezichtigingen van woningen op te delen, maar ook omdat je jouw kennis kunt delen door bijvoorbeeld ‘veelgestelde vragen’ video’s te plaatsen. Pinterest en TikTok zijn platforms die (nog) niet in de top 5 staan, maar zeker niet over het hoofd moeten worden gezien!
Wil je op je gemak het hele Nationale Social Media Onderzoek 2021 even doorlezen? Je kunt de pdf hier downloaden.