Het succesvol inzetten van social media kan soms nog best een uitdagingzijn. Actief zijn op verschillende social media kanalen is natuurlijk stap 1,maar op welke dagen en tijdstippen kun je nu het beste een post delen? En voor welk type content lopen jouw volgers warm?
Om je op weg te helpen, zijn wij op zoek gegaan naar de antwoorden op bovenstaande vragen. In deze blog vatten we onze bevindingen voor je samen en geven we je direct toepasbare tips. Uiteraard verschilt het per volgersgroep hoe effectief bepaalde tips zullen zijn, maar ze zijn allemaal het proberen waard!
Op welke tijdstippen/dagen bereik ik de meeste mensen?:
Een cruciaal punt. Het juiste tijdstip op de juiste dag kiezen heeft grote invloed op hoeveel volgersdaadwerkelijk jouw post gaan zien. De beste dagen en tijdstippen hebben we voor jou even op een rijtje gezet:
· Woensdag om15:00
· Donderdag om11:00 of 15:00
· In de avond om 21:00 (Je volgers zitten na een werkdag op de bank op hun telefoon)
· In de ochtend om 6:00 (Je volgers worden vlak na dit tijdstip wakker en bekijken hun socials)
Bovenstaande tijdstippen en dagen zijn een aantal opties die goed blijken te werken, en dus zeker het proberen waard zijn! Het belangrijkste is om een beeld te creëren van wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Zodra je dat duidelijk in beeld hebt kun je hier op in gaan spelen door op die tijdstippen en dagen te gaan posten. Maar hoe doe je dit? Je kunt bijvoorbeeld door middel van een zogenaamde “story” te plaatsen op bijvoorbeeld Instagram een beeld krijgen van wanneer jouwvolgers actief zijn. Je kunt precies bekijken op welk tijdstip de meeste van jouw volgers dit bekijken en dus actief zijn. . Nog een laatste tip wat betreft tijdstippen en dagen is, post NIET op maandag. Mensen zitten op de maandag nadat hun fijne weekend voorbij is vaak niet te wachten op een social media post. Uit onderzoek blijkt dat de maandag het minste effect geeft wat betreft interactie met je volgers.
Hoe vaak moet ik wat posten?
Wat belangrijk is, is dat je gezien wordt door je volgers. Zorg er daarom voor dat je minimaal driekeer per week een post maakt, zodat je regelmatig op de feed van je volgers terechtkomt en ze je dus niet uit het oog verliezen. Denk er wel aan dat je hier niet té enthousiast in wordt en té vaak iets gaat posten. Wij adviseren je dan ook om niet vaker dan acht keer in een week een post te maken, doe je dit wel? Dan kan er irritatie komen bij je volgers omdat je té vaak voorbij komt op hun feed. Dit wil je natuurlijk niet, dit kan namelijk ook zorgen voor een verlies van volgers wat je dus niet weet.
Wat voor content is leuk?
Nu je weet wanneer en hoe vaak je moet posten zijn de eerste stappen gezet, maar het is natuurlijk ook fijn dat je een idee krijgt wat voor content je volgers leuk vinden om te zien. Natuurlijk is het belangrijk om je huizen aanbod te plaatsen want daar draait het uiteindelijk allemaal om. Maar laten we eerlijk zijn, alleen je huizenaanbodplaatsen is nou niet de meest amuserende content om te zien toch? Om meer volgers te creëren moet je dus zo nu en dan ook even wat anders posten. Maar wat dan? Hieronder zijn een aantal ideeën op een rijtje gezet:
· Inhaken op actualiteit binnen de branche (dit kan zorgen voor interactie met je volgers),uiteraard kun je ook een actualiteit buiten de branche behandelen. Denk hierbij aan b.v. Covid-19 of een hot news item.
· Benoem een speciale dag. Bijvoorbeeld op 1 mei is het nationale verhuisdag, waarom zou je hier niet een leuke post bij bedenken?
· Een grappige of interessante quote over verhuizen of de makelaardijbranche.
· Geef een kijkje binnen je bedrijf. Hierdoor maak je het iets persoonlijker tegenover je volgers.
· Maak gebruik van je Instagram of Facebook story. Maak een poll of een open vraag waar je volgers op kunnen reageren. Ook dit zal voor interactie met je volgers zorgen.
Wij hopen je hier mee voorlopig genoeg te hebben geïnformeerd en tot nieuwe ideeën hebben kunnen brengen! Succes!
Bron: https://www.brightsocial.nl/blog/7-richtlijnen-voor-een-goede-post-op-social-media/