Het ideale plekje van jouw klant in beeld op Instagram
Instagram is een van de populairste social media van dit moment. De dochter van Facebook had in juni 2018 voor het eerst meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers. In Nederland heeft het medium 4,1 miljoen gebruikers (2018), in 2015 waren er nog maar 1,8 miljoen Nederlanders actief. Een hard groeiend platform dus. Een mooie kans om jouw (potentiële) klanten te bereiken. Anders dan op Facebook ligt de focus op beeld. Foto’s en video’s staan centraal op Instagram. Een mooie kans voor jou als makelaar om met beeld te laten zien wat je in de aanbieding hebt.
Het ligt natuurlijk voor de hand om vooral je aanbod te laten zien, maar om Instagram efficiënt in te zetten, is het juist de kunst om onderscheidend te zijn ten opzichte van de andere makelaarskantoren. Laat in plaats van je woningaanbod zien hoe leuk het is om in die wijk te wonen. Of post op zondagochtend die ene mooie zonsopgang in de buurt waar je net een huis te koop hebt staan of hebt verkocht. Het gaat erom dat je de focus ergens anders ligt en je iets doet wat mensen niet direct van een makelaar verwachten. Mensen willen mensen volgen. Door origineel te zijn kun je op de social media het organisch bereik (niet-betaald bereik) optimaal benutten.
De mogelijkheden van video mag je op Instagram niet vergeten. Zeker met de videodienst IGTV heb je met video op Instagram heel veel vrijheid. IGTV staat voor Instagram Television en kun je in de Instagram app zelf en als aparte app gebruiken. IGTV zag in de zomer van 2018 het levenslicht en is alleen gericht op video. In tegenstelling tot Instagram ben je op IGTV niet gebonden aan een maximale lengte (op Instagram mag een video maximaal 60 seconden duren). Je kunt als merk – als makelaar ben je een merk – een eigen kanaal opzetten en daar al jouw video’s neerzetten. Het mooie aan een kanaal is dat je daarmee een timeline maakt met alle video’s die je hebt geüpload.
Het voordeel daarvan is dat als klanten een video van je hebben gezien, geïnteresseerd zijn en meer willen zien, makkelijk verder kunnen kijken. Wat betreft de mogelijkheden lijkt IGTV veel op YouTube. Het voordeel van IGTV ten opzichte van YouTube is dat het ontwikkeld is voor smartphone. YouTube heeft ook een app, maar het is in eerste instantie niet ontwikkeld voor smartphone Het overgrote deel van de mensen die social media gebruikt doet dat op hun smartphone, dus het is belangrijk dat je het optimaal kunt gebruiken op je smartphone, wil je het in deze tijd optimaal kunnen inzetten.
Mooi al die mogelijkheden van video, maar wat kun je er als makelaar concreet mee? IGTV is niet een kanaal waarmee je direct huizen verkoopt, maar het is wel een mooi kanaal waarop je jouw expertise als makelaar kunt laten zien. Bijvoorbeeld door een serie te maken over wat er komt kijken bij het verkopen of aankopen van een huis. Voor jou als makelaar gaat het vooral op aan- en verkopen van een huis, maar als jouw klant gaat verhuizen komt daar veel meer bij kijken. Als je als makelaar meer biedt dan alleen het standaard makelaarswerk, is de kans groter dat mensen je ook na hun verhuizing volgen en je opnieuw vragen bij een volgende verhuizing.
Naast de ‘gewone versie van Instagram en IGTV is er Instagram Stories. Het idee van Instagram Stories komt van de populaire app Snapchat, waarbij foto’s en video slechts een bepaalde tijd zichtbaar zijn en daarna verdwijnen. Met Instagram Stories wil Instagram gebruikers stimuleren om een verhaal te vertellen. Mensen kunnen meerdere foto’s en video’s achter elkaar zetten en zo ‘hun verhaal’ vertellen. De aantrekkingskracht van Instagram Stories is in tegenstelling tot de gewone variant van Instagram niet de mooie, met filters gestylde foto’s, maar het feit dat de content op Instagram stories maar 24 uur zichtbaar is. Mensen zijn bang om iets te missen en kijken daarom regelmatig. Een mooie mogelijkheid om je merk te laten zien. De content die je als makelaar maakt zal langer houdbaar zijn dan 24 uur. Om relevant te zijn op Instagram Stories en er echt van te kunnen profiteren, is het belangrijk dat je regelmatig actief bent. Dat betekent dat je bijna iedere 24 uur een ‘leuk’ verhaal op Instagram Stories moet zetten. Best lastig als je nog niet heel lang een social media strategie hebt of net komt kijken op social media. Daarom is het advies om eerst de ‘gewone’ Instagram in te zetten. Ben je al langer actief op het platform? Dan kan het wel interessant zijn om eens te testen of het voor jou een waardevolle toevoeging is. Het is dan wel goed om van tevoren na te denken over wat je wilt vertellen en laten zien.
Eerder in dit artikel las je dat het Facebookgebruik onder jongeren afneemt. Instagram heeft daar geen last van. De groei van het platform is voor een groot deel te danken aan een toename van jonge gebruikers. De grootste toename is te zien onder gebruikers die nog niet toe zijn aan een eigen huis (15 – 19 jaar), maar ook de starters op de huizenmarkt (20 – 39 jaar) zijn steeds meer op Instagram te vinden. Dus als je je vooral richt op starters in de huizenmarkt is Instagram zeker een interessant platform.
Whatsappen met je makelaar
De berichtenapp die door heel veel mensen wordt gebruikt, wordt door de meesten niet onder social media geschaard. Onterecht. Sterker nog: het is het populairste social medium van dit moment. En het is een medium met heel veel potentie voor makelaars. Begin 2018 had de chatdienst 11,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Daarvan gebruikte 8,3 Nederlanders de app dagelijks. De reden dat het door veel mensen niet als social medium wordt gezien, is dat het geen massamedium is. Het is heel persoonlijk en direct. Van die kracht kun je als makelaar gebruik maken.
De drempel om via WhatsApp contact op te nemen is veel lager dan via e-mail. Zoeken naar een makelaar doen potentiële klanten vaak via hun smartphone of tablet. Contact opnemen via Whatsapp is dan één druk op de knop. Als je als makelaar dan op je website aanbiedt om via WhatApp contact op te nemen, kan dat het verschil betekenen tussen het eerste contact met een klant of gemiste kans. Als je contact via WhatsApp aanbiedt is het wel belangrijk dat je op korte termijn reageert. Want dat zijn klanten gewend als ze via WhatsApp communiceren. Lukt dat niet, zorg dan dat je duidelijk openingstijden vermeldt waarbinnen klanten een reactie mogen verwachten.
Verhuis mee met je doelgroep
Hoe effectief een social mediakanaal is, hangt voor een groot deel af van wie jouw klanten zijn. Het is belangrijk om dat goed te weten en daarna te kijken welk kanaal het beste op die doelgroep aansluit. Het zou goed kunnen dat daar niet een kanaal, maar meerdere kanalen uitkomen. Dan is het zinvol om prioriteiten te stellen: welke klantengroep vind ik het belangrijkst en waar vind ik die het beste. Dan is dat jouw belangrijkste kanaal en zo ga je het lijstje verder af. Daarnaast is het ook belangrijk om een keer in de zoveel tijd te kijken of er iets is veranderd. Want als er iets snel verandert, is het social mediagebruik van klanten. Dus stel regelmatig de vraag: zit mijn belangrijkste doelgroep nog steeds op het kanaal waar ik het zwaarst op inzet of zijn ze aan het verhuizen. Als dat tweede het geval is, is het tijd voor actie.
Wil je Facebook beter leren gebruiken, dat lees je in deel 1.