Hallo, hier Gert van Dorsten van MakelTalk. Vandaag wil ik het met jullie hebben over “Laaghangend fruit”. Hiermee doel ik op kansen die voor het grijpen liggen, relatief weinig kosten en toch een enorme impact kunnen hebben op je bedrijfsresultaat! Ik ga jullie 4 tips geven hoe je je kantoor kunt transformeren tot een klantmagneet!
Tip1. Maak gebruik van de ‘Mooie Momentjes’
We weten allemaal dat een verrassing, iets dat je niet verwacht, je lang bij blijft. Dus als je elk klantcontact tot een feestje kunt maken, dan doe je het super!
Ga met je team nadenken over alle klantcontacten en hoe je daar iets extra’s aan toe kunt voegen, waarbij de klant denkt van WOUW! Even wat voorbeelden:
- Het verkoopgesprek, naast de gebruikelijke zaken, neem wat lekkers mee voor bij de koffie.
- De plaatsing van het tuinbord, maak een afspraak om samen met de klant de beste plaats te bespreken en overleg hoe dit moment optimaal kan worden uitgenut om maximaal promotie rendement te krijgen.
Tip 2. Houd je klant dichtbij
Bedenk voor vaste momenten in het jaar een contactmoment met je oude klant. Denk aan de
- “Woon” verjaardag – om de 5 jaar een leuke kaart met aanbod van een vrijblijvende waardebepaling – is de gezinsituatie gewijzigd.
- OZB aanslag – jaarlijks valt de WOZ aanslag op de mat – is de getaxeerde waarde in lijn met de werkelijkheid?
- Opstalverzekering nog up to date
- Inboedelverzekering nog up to date
- Reisverzekering aan gedacht?
- Buitenkraan afgesloten bij invallen van de winter?
- Vraag aan je personeel of er nog meer zaken zijn
Tip 3. Motiveer je klant om te delen
Het is eigen belang van de klant om zijn woning te delen op Social Media, zodat zijn huis meer aandacht krijgt en daardoor automatisch ook jij als verkopende makelaar.
Laat bij memorabele momenten, met foto’s, het sociale netwerk van de klant delen in de belevenis:
- Plaatsen tuinbord, bij zowel te koop als verkocht
- Woning verkocht
- Notaris, tekenen koopakte
- Verhuizing
Laat bij voorkeur kinderen in beeld komen en zorg dat je kantoor met naam en logo in beeld komt. Denk o.a. aan:
- Banner op je kantoor (op achtergrond bij ondertekening)
- Verhuisdozen met naam en logo (Verhuizing)
Tip 4. Reviews van tevreden klanten
Ik merk nog steeds dat makelaars bang zijn op kritiek en daardoor hun klanten niet aan het woord laten. Dit is een gemiste kans! Steeds meer consumenten laten zich leiden door de mening van anderen over je bedrijf. Denk o.a. het boeken van een hotel – booking.com, – restaurant – iens, – bestellen van taxi – Uber.
Reviews houden je zelf scherp! Naast de gebruikelijke reviews op Funda en Wie is de beste makelaars, is het uiteraard nog leuker om een kort 30 seconden filmpje te maken met je telefoon van een tevreden klant. Je stelt de klant slechts 1 vraag: Waarom zou je ons kantoor volgende keer weer kiezen als jij je huis weer gaat verkopen?
Je krijgt zoiets als: Als ik weer mijn huis ga verkopen, dan zou ik Van Dorsten Makelaars weer kiezen omdat…
Dit filmpje kan op je website en op je eigen Youtube kanaal met de tekst eronder. Dit is weer goed voor de vindbaarheid op Google. Zoals jullie zagen draait alles om de klant, tevreden klanten vertellen het graag verder. Daarom ga als team bij elkaar zitten en probeer mooie momentjes te accentueren voor je klant, zodat ze blijven hangen!
Dit was voor vandaag MakelTalk – Met meer plezier meer omzet in je makelaardij!
Meer weten over e-mailmarketing voor makelaars?
Download dan de whitepaper!