De wereld van de makelaardij verandert continu. De manier waarop klanten jou zoeken en de manier waarop jij klanten zoekt, is in de afgelopen 15 jaar al sterk veranderd.
De verschuiving in de manier waarop makelaars huizenkopers vinden en benaderen, wordt ook wel ‘Makelaar 2.0’ genoemd. Maar wat houdt deze nieuwe trend nou precies is? Waaraan moet jij voldoen om een ‘Makelaar 2.0’ te zijn?
Wat doet een ‘Makelaar 2.0’?
Hij gaat echt de dialoog aan met zijn (potentiële) klanten
Hij maakt gebruik van blogs en social media
Hij richt zijn website in op een manier die zoveel mogelijk interactie met (potentiële) klanten mogelijk maakt
Waarom is dit zo belangrijk?
Waar je als makelaar vroeger nog eenvoudig trouwe klanten op kantoor kreeg, is dat nu minder.
Mensen zoeken steeds meer naar “koopjes” en “kennis” en hier moet je als makelaar ook op inspelen. Nu is het moeilijk om je te richten op koopjes, maar kennis kun je echt wel delen.
Door bekend te komen te staan als de makelaar die geweldig advies geeft, heb je al snel een streepje voor op andere makelaars.
Meer klantenbinding
Door in te zetten op interactie met jouw klanten, bouw je een relatie. Dit kan je doen door:
- Die social media post te schrijven over het belang van een goede waardebepaling
- Die nieuwsbrief elke maand te sturen om top-of-mind te blijven
- Je klanten te vertellen over de huidige situatie bij hun in de buurt
- Je klanten laten zien hoe een woningbezichtiging er van de makelaar zijn kant uitziet.
Deze informatie zal er voor zorgen dat mensen zich vertrouwd gaan voelen bij je, en dit zorgt voor meer klantenbinding. Wat ook weer meer klanten zal betekenen.
Groter bereik
Door actief te zijn op social media, zoals Facebook, Twitter en Instagram, is de drempel om contact op te nemen met jou als makelaar een stuk lager. Vragen kunnen eenvoudig beantwoord worden en nieuwe woningen kunnen ook op social media aangeboden worden. Hierdoor heb je ook weer meer bereik dan alleen via Funda.
Dus wat is Makelaar 2.0?
Je kunt jezelf zien als een Makelaar 2.0 als je focust op interactie met de klant. Laat ze zien waarom jij dé juiste makelaar voor hen bent. Laat ze meedraaien in het wel-en-wee van je makelaarskantoor, deel niet alleen maar (huur)woningen.