Vraag je iemand, waar ook ter wereld, naar het bekendste Nederlandse biermerk en het antwoord is Heineken. Vraag naar de meest bekende cola fabrikant? Coca-Cola. En de populairste fastfood-keten? McDonald’s. Vraag iemand in jouw vestigingsplaats naar de bekendste makelaar en het antwoord??
De dikke van Dale
De Van Dale omschrijft het woord ‘merk’ als volgt:
Merk (het; o; meervoud: merken)
- Herkenningsteken
- Alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten
- Alle producten van een bepaald merk: welk merk auto heb jij?
Een merk zorgt dus voor herkenning, onderscheid en samenhang.
Bouw je merk
Volgens econoom en filosoof Tjaco Walvis bouw je een merk met een mix van relevantie, samenhang en participatie.
- Relevantie – Associeer het merk met gebeurtenissen/situaties of producten waaraan de doelgroep waarde hecht.
- Samenhang – Herhaling van een gelijkluidende boodschap door de jaren heen, vergroot de kans dat jouw merk wordt gekozen.
- Participatie – Neem deel aan de maatschappij en laat jezelf zien. Geef je merk een gezicht en toon je maatschappelijk betrokken.
Jouw makelaardij wordt een A-merk
Laten we de theorie van Tjaco Walvis projecteren op jouw makelaardij. Het is tenslotte de bedoeling om van jouw makelaardij een merk te maken, een A-merk!
Relevantie
Eén van de belangrijkste levensbehoeften is een dak boven je hoofd…wonen! Niet gek dat Funda, VT Wonen en het televisieprogramma TV-makelaar zijn uitgegroeid tot een succes. Qua relevantie zit jouw makelaarskantoor dus wel goed.
Samenhang
Jouw (potentiële) klant moet de naam van jouw makelaarskantoor overal tegenkomen. Vergelijk met het met McDonald’s, de grote M, de happy meals, de verpakkingen (die je overal ziet slingeren). Of in het geval van jouw makelaardij:
- Tuinborden: ‘Te koop’, ‘Verkocht’ en ‘Gekocht via’
- Omwonenden mailing bij te koop, verkocht en gezocht
- Woonmagazine huis aan huis of als bijlage bij courant
- Reclame op auto met bijvoorbeeld met magneetstrip. Denk ook aan een kekke auto als Fiat 500, Mini met bestickering
- Verhuiswagen met reclame
- Etalage. Ook al verkoop je er geen huis meer door, de etalage is wel een visitekaartje om te laten zien wat je in huis hebt
- Nieuwsbrief, blijvend communicatiemiddel, ook na de transactie. Wordt door 100% van de ontvangers gezien
- Actieve deelname Open Huis, bedenk onderscheidende acties
- Reviews; makelaarskeuze zal steeds meer op basis van aanbeveling geschieden
- Filmpjes Youtube; maak gebruik van het feit dat mensen visueel zijn ingesteld
- Social Media
- Pas een tevredenheid enquête toe
Participatie
Neem deel aan de maatschappij, denk aan het schrijven van columns in de lokale krant, wees lid van de wijkvereniging/sportvereniging, sponsoring en gebruik sociale media als Facebook, Twitter en Youtube. Niet om reclame te maken voor woningen (pas op voor spammen), maar om de maatschappelijke betrokkenheid te laten zien en wat jou als makelaarsmens beweegt.
Investeer in jouw merk en wordt de bekendste makelaar in jouw vestigingsplaats!