Het is geen geheim dat social media effectief inzetten veel tijd kost. Is social media voor makelaars dan wel de juiste manier? Ja natuurlijk! Wij hebben drie tips voor jou, zodat jij in 2025 een succes kunt maken van jouw social media.
Tip 1: Stel een marketingplan op voor jouw makelaardij
Je bent klaar om de eerste social media post te maken, maar waar begin je eigenlijk? Hoe bereik je de juiste mensen? Waar moet je het over hebben? Hoe krijg je zoveel mogelijk zichtbaarheid en naamsbekendheid? Het gebruiken van social media begint bij het opstellen van een plan en een strategie. Dat helpt jou namelijk te bepalen wat je moet plaatsen. Een marketingplan opstellen doe je in zes stappen. Hieronder staan deze toegelicht:
Stap 1. Stel een concreet doel
Wil je jouw volgersaantal verhogen, wil je meer verkoopopdrachten delen of beter top-of-mind blijven bij je doelgroep? Maak een concreet doel voor jezelf, bijvoorbeeld ‘in 2025 willen wij het aantal volgers verdubbelen’.
Stap 2. Bepaal je budget
Heb je binnen jouw makelaarskantoor de kennis en kunde in huis om jouw doelstellingen voor online marketing te behalen? Of is er ruimte om een externe partij in te schakelen of een vacature uit te zetten?
Stap 3. Beslis welke kanalen je inzet en welke boodschap je plaatst als makelaar
Op welke manier wil jij je (potentiële) klant bereiken? Ga je posten op LinkedIn, Facebook of Instagram? En post je op elk kanaal hetzelfde of kies je ervoor om met elk kanaal een ander doel te behalen?
Zorg ervoor dat de informatie die jij verstuurt relevant is voor de ontvanger. Hoe eerder jij op een leuke én vakkundige manier in contact komt met een potentiële klant, hoe groter de kans is dat jij als makelaar de aan- of verkoopopdracht binnenhaalt. Een goede manier om dit te bepalen is door het gebruiken van een inhaakkalender.
Download hier de gratis inhaakkalender voor makelaars
Stap 4. Volg je leads op
Wat doe je eigenlijk met potentiële klanten die hun gegevens hebben achtergelaten? Bel je ze op of stuur je eerst nog een mailtje? Maak inzichtelijk welke leads warm genoeg zijn om op te volgen, dan voorkom je dat je te vroeg waardevolle leads benadert.
Stap 5. Meet de resultaten
Maak een dashboard met je belangrijkste KPI’s (de belangrijkste gegevens om te meten of jouw marketingactiviteiten succesvol zijn). Monitor bijvoorbeeld het aantal volgers per kanaal, de bezoekers op je website én veel meer.
Nu heb je een marketingplan en kun je beginnen met plaatsen.
Tip 2: Plaats consistent en op de juiste momenten op social media
Het is belangrijk om regelmatig iets te plaatsen op social media. Maak er dus een goede gewoonte van om regelmatig te posten, dat is de basis van social media. Bereid eventueel een paar berichten voor. Plan ze in, zodat je er op dat moment geen omkijken meer naar hebt. Maar op welke tijdstippen moet je als makelaar iets plaatsen op social media? Wij hebben een overzicht voor jou gemaakt:
- Maandag, dinsdag en vrijdag om 6:00 en 21:00 uur
- Woensdag om 12:00 en 15:00 uur
- Donderdag om 16:00 uur en tussen 18:00 en 20:00 uur
- Zaterdag en zondag om 10:00 en 20:00 uur
Tip 3: Zorg in jouw marketing voor afwisselende content
Een valkuil van social media gebruik is dat je in herhaling valt. Een goede manier om dat te voorkomen is om afwisselende content te plaatsen. Wissel verschillende soorten posts met elkaar af. Dit zijn een aantal voorbeelden van posts die je kunt afwisselen:
- Maak gebruik van speciale dagen (door bijvoorbeeld een inhaakkalender).
- Haak in op actualiteiten, zoals nieuwsberichten, een vernieuwd woningaanbod of geef aandacht aan de verkoop van een woning waar weinig vraag naar is.
- Publiceer een leuk feitje over de vastgoedbranche of de regio waarin jij actief bent.
- Schrijf een persoonlijk bericht over jouw makelaarskantoor, bijvoorbeeld door het voorstellen van een collega of een behind-the-scenes van een open huis.
- Plaats op jouw story een bericht met een poll, vraag of een andere manier van interactie. Zo sta je in contact met jouw volgers en kun je nieuwe ideeën krijgen voor social media.