De moed zakt je in de schoenen, binnenkort wéér een Open Huizen Dag! Kansloos! Veel werk, weinig opbrengst! Stop met negatief denken! Met deze 10 tips maak je van de Open Huizen Dag een succes!
Maak er een succes van!
De Open Huizen Dag is een zéér laagdrempelige manier voor aspirant kopers om woningen te bekijken! En als jij kans ziet, ondanks dat je er niet bij bent, van dit contact met een koper een onvergetelijk moment te maken, dan zou je wensen dat het iedere dag Open Huizen Dag was!
10 tips voor een Open Huizen Dag
Draaiboek
Maak een draaiboek. Jij of je binnendienst weet van te voren wat en wanneer er zaken geregeld moeten worden. Dit draaiboek is steeds weer te gebruiken, na de eenmalige inspanning kost het je geen extra tijd meer.
Iedere woning doet mee!
Maak de Open Huizen Dag standaard onderdeel van je verkooptraject. Iedere woning doet standaard mee. Als een klant niet mee wil doen, dan is het je klant niet! Dit heeft 2 voordelen:
- Het bespaart veel communicatie om verkopers te bewegen mee te doen.
- Er zijn extra veel contactkansen met aspirant kopers, en dat is uiteindelijk goed voor alle verkopers.
Als duidelijk is wat de klant krijgt binnen het Open Huizen Dag “pakket” dan is een bijdrage in de kosten geen probleem. Optimale communicatie tijdens de in verkoopname is cruciaal, leg uit waarom de Open Huizen Dag een belangrijk onderdeel is in het verkooptraject.
Verkopersdraaiboek
Iedere verkoper krijgt via de e-mail een draaiboek met tips over:
- Hoe de woning en en de tuin optimaal gepresenteerd kunnen worden.
- Hoe een bezichtiging gaat bij één of meerdere bezichtigers tegelijkertijd.
- De administratieve afhandeling na alle bezichtiging aan het einde van de Open Huizen Dag.
Goodiebag
Iedere verkoper ontvangt van te voren een goodiebag met daarin:
- Een bos bloemen voor op tafel
- Lekkere petitfours met je bedrijfslogo
- Een aantal kleine attenties met bedank- en infokaart
- Open Huizen Dag sticker of ruiter voor op het bord
- Een mooi ingebonden inkijkexemplaar van de woningbrochure
- Een mat bij de voordeur met daarop een originele tekst, het liefst refererend aan de Open Huizen Dag.
Probeer ter ontlasting van de eigen organisatie de samenstelling en verspreiding van de goodiebag uit te besteden
Positieve communicatie
Wens vlak voor de start alle Open Huizen Dag deelnemers via een sms met een humorvolle tekst SUCCES!
Laat je neus zien
Probeer op de dag zelf elke woning minimaal 1 keer zelf te bezoeken. Laat dit eventueel door een collega doen.
Attentie bezichtiger
Je zorgt voor een kleine attentie met een originele bedankkaart met daarop de tekst dat de folder van de woning en een kleine enquête wordt gemaild. De verkoper geeft deze attentie aan iedere bezichtiger. In Zwolle, zou dit bijvoorbeeld een zakje “Zwolse balletjes” kunnen zijn.
Enquête
Onder de inzenders van de enquête wordt een dinerbon verloot. De enquête kan worden verstuurd via bijvoorbeeld Questware. Deze manier van werken scheelt je zeeën van tijd met nabellen en je kunt veel beter monitoren welke aspirant kopers interessant zijn om contact mee te houden!
Transparant
De uitkomst van de enquête gaat automatisch naar de verkoper en de antwoorden zijn een mooie opmaat naar de aankoopbegeleiding!
Communiceer het succesverhaal
Communicatie van succes is belangrijk. Vertel in een extra nieuwsbrief en op je website over het resultaat. Verwerken daarin bijvoorbeeld onderstaande informatie.
- Hoeveel woningen er hebben meegedaan
- Het aantal bezoekers per woning
- Hoeveel woningen zijn er verkocht naar aanleiding van de Open Huizen Dag
Tot slot
Als je bovenstaande tips consequent uitvoert, dan zullen je verkopers je dankbaar zijn voor de perfecte organisatie en de bezichtigers zullen maximaal gemotiveerd worden om informatie terug te geven, zonder dat je allerlei bel-acties moet ondernemen.
Relevant blog: “4 tips voor meer Open Huis kijkers, ook bij kansloze woningen”.
Meer leren over e-mailmarketing voor de makelaardij?
Download nu de whitepaper!