Als makelaar is online vindbaar en zichtbaar zijn een must. Ben je niet online vindbaar, dan tel je eigenlijk niet meer mee in een wereld die zich in eerste instantie grotendeels online afspeelt.
Het zoeken naar een woning, het kiezen van de juiste makelaar. De woningzoeker haalt al deze informatie voornamelijk uit online bronnen. En uit ervaringen van vrienden en familie. Maar ook uit ervaringen van onbekenden, die dan weer online gedeeld worden. Als makelaar moet je dus online een gezicht hebben. Maar hoe moet dat online gezicht er eigenlijk uitzien? Met een paar eenvoudige ingrediënten heb jij een makelaarswebsite waar je u tegen zegt.
Geef je makelaarswebsite een gezicht
Zoals gezegd is jouw makelaarswebsite jouw online gezicht. Figuurlijk, maar ook zeker letterlijk. Mensen willen contact met mensen. Niet met een bedrijf. Het zijn juist de mensen op jouw kantoor die het onderscheid maken. Die de woningzoeker en verkoper overtuigen om bij jouw kantoor langs te komen.
Natuurlijk heb je vast ook een aantal USP’s – unieke verkooppunten – waarop jij vindt dat je je onderscheidt ten opzichte van je concullega, maar het zijn toch echt de mensen die het grootste verschil maken. Zet ze daarom prominent in beeld. Met foto en al. Laat hen vertellen waarom zij werken bij jouw makelaarskantoor. Geef je kantoor letterlijk een gezicht.
Vergeet daarbij niet een aantal contactmogelijkheden op te nemen. Een contactbutton, een knop naar hun (zakelijke) sociale media of een link naar hun e-mailadres. Laat de bezoeker niet zoeken naar een contactoptie. De online spanningsboog is maar kort, dus te veel moeten zoeken staat bijna gelijk aan afhaken.
Laat klanten aan het woord
Nu we het toch hebben over het aan het woord laten van iemand anders dan de eigenaar: laat je klanten vertellen wat zij vinden. De ‘wij van wc-eend, adviseren wc-eend-truc’ kan echt niet meer. Laat ze hun ervaringen delen via jouw website. Bang voor negatieve reviews? Dan heb je meer nodig dan alleen een goede makelaarswebsite om nieuwe klanten te trekken ben ik bang… Laat ze jouw dienstverlening beoordelen met een cijfer of aantal sterren.
Geef ze de ruimte om te vertellen wat hun ervaringen zijn. Een beter uithangbord dan je eigen klanten vind je niet. En wees eerlijk, hoe vaak laat jij je keuze afhangen van een klantreview zodra jij op zoek bent naar een hotel/vakantie/stofzuiger/et cetera? Precies, het werkt.
Maak duidelijk waar je actief bent
Als makelaar weet jij als geen ander wat er speelt in jouw eigen regio. Het is daarom ook wel handig dat je gevonden wordt door potentiële klanten uit jouw eigen regio.
Zit je in Maastricht, dan heeft het niet zo heel veel zin om goed gevonden te worden door mensen in Groningen (tenzij ze daar naartoe gaan verhuizen natuurlijk). Koppel daarom zowel tekstueel als visueel een plaats, regio, provincie of andere geografische eenheid aan jouw website.
Wees ‘De meest succesvolle makelaar op de Veluwe’, of ‘Woning zoeken in Haarlem? Wij vinden hem voor u’. Werk bijvoorbeeld met regio’s in je website-menu, dat is direct goed voor de vindbaarheid van website. Google kijkt namelijk naar de relevantie van de content in combinatie met de gebruikte zoekterm.
Zoekt iemand bijvoorbeeld op “koopwoning Haarlem”, en jij hebt een aparte pagina hiervoor ingericht, dan krijg je een +1 van Google en een plekje hoger in de zoekresultaten.
Strooi met feiten
Zodra je website via Google gevonden wordt, is het dus belangrijk dat er relevante informatie op de website te vinden is. Niet alleen omdat Google dat leuk vindt, maar ook zeker voor je bezoeker. Wat is precies relevante content?
We spraken al eerder over de reviews van klanten, maar de bezoeker wil ook feiten. Ze willen zien wat jij als makelaar hebt bereikt. En zeker voor een makelaar is dat informatie die eenvoudig aangeleverd kan worden. Bijvoorbeeld:
- Hoeveel woningen heb je verkocht in de afgelopen periode?
- Hoe lang staan woningen gemiddeld bij jou in de verkoop?
Feiten die een potentiële klant over de streep kan trekken bij jou over de drempel te stappen. Deze cijfers onderscheiden je van de rest.
Besteed aandacht aan de presentatie
Uiteindelijk draait het allemaal om de woning op de makelaarswebsite. Bezoekers komen daar om een woning te kopen of te verkopen. Hoe jij de woning presenteert op jouw website is van groot belang. Besteed daar aandacht aan.
Mooie en voldoende foto’s die uitvergroot kunnen worden als eyecatcher.
Plaatjes. Dat is waar de eerste aandacht naartoe wordt getrokken. Ondersteun de foto’s met een pakkend verhaal. Besteed ook daar voldoende tijd aan. Ben je zelf niet zo’n schrijver, denk er dan eens over na om dat gedeelte uit te besteden aan een tekstschrijver. Houd het geheel vervolgens overzichtelijk zodat de bezoeker weet waar hij precies kan zoeken naar zijn droomhuis.
Filteren en vinden
Een filteroptie helpt om de zoektocht zo overzichtelijk mogelijk te maken. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen specifieke wensen. Wel of niet in het centrum/aan het water/aan een drukke weg? Wel of geen nieuwbouw? Hoe duur mag de woning maximaal eigenlijk zijn? Het zijn criteria die voor iedereen anders zijn, maar dat er criteria zijn, is voor iedereen hetzelfde. Een andere en nieuwe manier om de bezoeker de ideale woning te laten vinden is door ze te laten zoeken op lifestyle. Selecteer op het type mens en interesse. Een buitenmens of een stadsmens? Type watersport of toch golfsport? Hightech-liefhebber of meer iets in de categorie ‘bouwval gezocht’?
Extra opties
Wanneer je rekening houdt met bovenstaande onderdelen weet ik zeker dat jouw makelaarswebsite gebruiksvriendelijk genoeg is voor iedere woningzoeker of -verkoper. Voeg hier als finishing touch nog enkele features aan toe. Zoals een 3D-kaart van de omgeving, enkele social share buttons of de mogelijkheid een brochure te downloaden van de betreffende woning en jouw website is klaar voor de bezoeker.
Heb je meer tips nodig of wil je jouw eigen website eens onder de loep laten nemen, neem dan contact met ons op. Wij kijken graag een keer met je mee.