fbpx
Skip links

Hoe staat het met jouw nieuwsbrief statistieken?

Hoe staat het met jouw e-mailstatistieken?

Onlangs vernam ik van een makelaar dat hij een nieuwsbrief had verstuurd en hierover niet tevreden was. Slechts 30% van de ontvangers had namelijk zijn nieuwsbrief geopend. Is dat nou goed of slecht? Daarover meer in deze blog.

E-mailstatistieken: waarop letten

Als je aan e-mailmarketing doet zijn er drie cijfers waarop je moet sturen:

  • De openingsratio (open rate).
  • De doorklik ratio (clickthrough rate of CTR).
  • en het afmeldpercentage (unsubscribe rate).

Deze getallen bepalen samen het succes van een e-mailcampagne.

Open rate e-mailcampagne

De open rate van een e-mailcampagne is het eerste waar je naar kijkt nadat de mailing is verstuurd. De gemiddelde open rate ligt in de onroerend goed sector wereldwijd op 23,1% (bron: Silverpop Emailbenchmark 2014):

Dit percentage lijkt laag maar wees je ervan bewust dat dit in de praktijk betekent dat bijna 1 op de 4 mensen in je adressenbestand je naam heeft gezien. Een zeer belangrijke factor dus. Mensen die vervolgens een makelaar nodig hebben zullen eerder aan jou denken!

Gemiddelde CTR e-mailcampagnes

Vervolgens is het van belang om te kijken naar het aantal mensen dat doorklikt (de CTR) op je nieuwsbrief. Dit zijn mensen die werkelijk geïnteresseerd zijn in een pand dat je aanbiedt, het nieuws dat je te vertellen hebt of een artikel dat genoemd wordt. De CTR wordt berekend als percentage clicks op het aantal ontvangers. Gemiddeld is dit een kleine 4% van de ontvangers:

Ook dit is geen hoog percentage, maar onderstreept eens te meer dat je zoveel mogelijk van je (potentiële) klanten op jouw ‘mailinglist’ moet plaatsen. Hiervoor zijn overigens wel regels opgesteld door de DDMA (Checklist Code E-mail en wetgeving rond e-mail).

Sommige mensen schrijven zich uit: Unsubscribes

Uiteraard zijn er ook mensen die niet langer op je lijst willen staan, zij moeten zich volgens de richtlijnen te allen tijde kunnen uitschrijven. Gelukkig blijkt dat slechts 0,2% van de nieuwsbriefontvangers zich na een mailing uitschrijft. Logisch, want wonen is toch één van de belangrijkste primaire behoeften. Om het aantal afmelders nog verder te verkleinen is het belangrijk om naast je aanbod ook ander relevant nieuws over de markt en ontwikkelingen in de branche te melden.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, oprichter en eigenaar van Marketing Guys, online marketing bureau in Amersfoort. Marketing Guys werkt voor veel opdrachtgevers in het vastgoed en werkt intensief samen met MakelMail.

Wil jij meer weten over het succesvol versturen van nieuwsbrieven voor de makelaardij?

Download dan onze whitepaper!