Het grote probleem van de huidige woningmarkt, is het geringe woningaanbod. In 2014 was er keuze uit ongeveer 15 woningen per bezoeker. Tegenwoordig ligt de keuze nog maar rond de 2.5 woningen per bezoeker. Daarnaast is de kans op het vinden (en kopen) van je droomwoning slechts 10%. Het verkrijgen van nieuw aanbod binnen deze krappe woningmarkt is erg lastig en vormt voor iedere makelaar een uitdaging. Gelukkig kun je dankzij de kracht van social media toch een streepje voor hebben op je concullega’s. Het verkrijgen van woningaanbod is wel degelijk mogelijk via social media en in deze blog leggen we uit hoe je dit voor elkaar krijgt! 🙂
Laat je succes zien als makelaar
Wat een potentiële klant graag ziet, is dat jij goed en veel woningen verkoopt. Hierdoor laat jij jouw succes zien en wek je meer vertrouwen bij de potentiële klant. Maar, hoe kun jij jouw succes nou het beste aantonen?
Deel reviews van klanten
Wat erg goed werkt, is zogenaamde social proof (bewijs). Door het succes en de tevredenheid van jouw klanten te delen, kun je toekomstige klanten motiveren om hun woning via jouw makelaardij te verkopen.
Waar kun je reviews vinden?
- Funda
- Google Mijn Bedrijf
Probeer op zoveel mogelijk plekken recente en relevante reviews te hebben staan, dit helpt je om meer bereik te krijgen. Vraag tevreden klanten of ze hun review niet alleen op Funda willen plaatsten, maar ook op andere review pagina’s.
Plaats verkochte woningen op social media
Heb je een woning verkocht? Dan is dat het ideale moment om je succes te delen! Dit kun je o.a. doen door een foto van de woning te delen met een ‘verkocht’ banner. Als je toestemming hebt, zou je ook het moment van sleuteloverdracht (foto) kunnen delen. Door verkochte woningen te delen op social media, laat je zien hoeveel en hoe snel jij woningen verkoopt. Dit kan een volger die zijn woning wil verkopen net dat zetje in de goede richting geven.
Deel cijfers en statistieken
Wil je als makelaar laten zien dat je een goede ver- of aankoopmakelaar bent, dan kun je ervoor kiezen om cijfers en statistieken te delen. Zo kun je bijvoorbeeld elk kwartaal via een afbeelding, video, of andere social media post laten zien hoeveel woningen je hebt aangekocht of verkocht. Naast dat je als makelaar kan laten zien dat jij je klanten goede service biedt, laat je ook zien dat je transparant durft te zijn.
Wees lokaal betrokken
We gaan er in deze blog niet te diep op in, omdat we dat al hebben gedaan in onze blog over het belang van lokaal succes, maar lokaal betrokken zijn is belangrijk. Het laat iedereen in jouw gemeenschap zien dat je echt geeft om jouw directe omgeving en dat je weet wat er speelt.
Wees een bron van informatie
Tegenwoordig is een makelaar meer dan iemand die woningen verkoopt. Je bent ook de nauw betrokken adviseur die helpt bij vragen als:
- Hoe gaat de sleuteloverdracht precies in z’n werk?
- Wie kan ik het beste vragen voor een taxatie?
- Hoe krijg ik toegang tot kadasterinformatie?
Deze vragen kun jij als makelaar beantwoorden. Hierdoor laat je merken dat je meer bent dan een ‘aan- of verkoper’, je bent namelijk ook een kennispartner. Vragen van klanten kun je face-to-face maar ook online beantwoorden, bijvoorbeeld op social media. Hierdoor kun je ook online jouw expertise uitdragen en makkelijker met meer mensen tegelijk jouw kennis delen.
Nodig klanten uit om je te volgen op social media
Als mensen hun woning via jouw kantoor hebben gekocht/verkocht, kun je ze uitnodigen om jou te volgen op social media. Hierdoor bouw je steeds meer een echte community op je zakelijke social mediapagina(‘s).
Meer advies op maat?
Wil je nóg meer weten over het inzetten van social media? Wij hebben een whitepaper geschreven die al je vragen beantwoordt! Download hier de gratis whitepaper.