In deze huidige maatschappij, waarin wij steeds meer online te vinden zijn, is sterke content voor makelaars een extra sleutel tot succes. Met kwalitatieve content ben jij online goed vindbaar voor jouw doelgroep en zet jij jezelf neer als een autoriteit binnen jouw vakgebied. Dat maakt je gewild, betrouwbaar en aantrekkelijk om zaken mee te doen.
De vakkennis is vaak niet het probleem. Het overbrengen van deze kennis, zodat het niet alleen gelezen, maar ook begrepen wordt, is soms wel een uitdaging. Want, hoe zorg je ervoor dat jouw content jouw doelgroep aanspreekt en jij jouw doelgroep middels jouw schrijfkunsten aan jouw kantoor bindt? Om je hiermee op weg te helpen, geven we je in deze blog graag enkele tips die jou kunnen helpen bij het schrijven van kwalitatieve, en goed vindbare, content.
5 W’s op een A4
Het schrijven van goede, inhoudelijke content is minder moeilijk dan het lijkt, zelfs als je geen begenadigd schrijver bent. Het enige wat je nodig hebt, is een plan. Dat plan stel je op aan de hand van de 5 W’s. De W’s staan voor: waarom, wie, wat, wanneer en waar. Voordat je lukraak begint te schrijven, kun je beter eerst antwoord geven op deze 5 W’s. Pak een A4, of open een nieuw document op je computer, en begin met het beantwoorden van de eerste W.
WAAROM ga je schrijven?
Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Waarom doe ik dit eigenlijk? Waarom wil ik schrijven? Waarom wil ik mijn kennis delen? Dat kan heel simpel zijn, bijvoorbeeld omdat je het leuk vindt. Maar wat nu als je schrijven helemaal niet zo leuk vindt, waarom ga je er dan toch aan beginnen? In beide gevallen is het belangrijk dieper in te zoomen op de waarom-vraag. Het kan zijn dat je ergens hebt gelezen dat het belangrijk is, of omdat je ziet dat jouw concullega’s het doen en je niet achter wil blijven. Koppel jouw waarom vervolgens aan de doelen en strategie van jouw organisatie. Wat wil je bereiken met jouw content? Als het goed is, merk je al snel dat je content heel goed kunt gebruiken om de organisatiedoelstellingen te ondersteunen. Één van die doelen kan bijvoorbeeld zijn om meer klanten te (willen) bereiken.
Ook je naamsbekendheid vergroten kan een doel zijn. Of wat dacht je van een betere online vindbaarheid? Al deze organisatiedoelen ondersteun jij door middel van het schrijven van goede content. Voordat je begint met het schrijven van je eerste artikel, zorg je dus eerst dat je scherp hebt waarom je dit doet.
- Koppel het “waarom je het leuk vindt om te schrijven” aan de doelen
- Help je naamsbekendheid vergroten
Voor WIE ga je schrijven?
Je weet nu waaróm je gaat schrijven en je hebt je doelen bepaald. Nu ga je bedenken voor wíe je gaat schrijven, wat is jouw doelgroep? Om hier antwoord op te kunnen geven, ga je bedenken wie jouw ideale klanten zijn. Dit worden ook wel buyers personas genoemd. Een buyer persona is jouw voorstelling, jouw omschrijving van jouw ideale klant. Om een buyer persona te creëren, kruip je als het ware in de huid van jouw ideale klant en zet je uiteen hoe deze eruit ziet, wat zijn doelen zijn en wat zijn gedrag is. Omschrijf dit zo gedetailleerd mogelijk.
Je begint bij het vormgeven van de persoon (zijn naam, gemiddelde leeftijd, woonplaats, opleiding, gezinssituatie, etc.). Vervolgens omschrijf je zijn doelen, verlangens en behoeften met daartegenover zijn angsten, frustraties en belemmeringen. Als laatste som je op waar hij zijn informatie vandaan haalt. Wat zijn zijn beïnvloedingsfactoren en welke (online) marketing- en communicatiemiddelen gebruikt jouw ideale klant? Zodra je hier antwoord op weet te geven, heb jij je ideale klant in beeld en weet jij precies voor wie je gaat schrijven. Blijf daarbij wel altijd dicht bij jezelf, hippe teksten bij een conservatief bedrijf werken averechts. De klant moet jouw herkennen aan de hand van de content die je verspreidt. Sta daarom ook stil bij de vraag: wie ben jij als makelaar?
- Wat is jouw doelgroep?
- Wat vind jouw doelgroep interessant of leuk om over te lezen?
- Waar haalt jouw doelgroep informatie vandaan? Een grote inspiratiebron!
WAT wil je eigenlijk bereiken met je content?
Top, nu weet je waaróm en voor wíe je gaat schrijven. Nu komt een lastige vraag, wat wil je bereiken met je content? Wereldvrede is mooi, maar niet haalbaar. Duizend nieuwe klanten op jaarbasis dan? Ook een mooie gedachte, maar nog steeds niet heel realistisch. Denk serieus na over de doelen die jij wilt bereiken met je content en maak deze SMART. Dit houdt in dat je doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Wil je bijvoorbeeld meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief, dan kun je als doel opstellen: ‘Over 6 maanden, na publicatie van mijn eerste artikel, wil ik mijn bestand van nieuwsbrieflezers uitgebreid hebben met 10 procent’.
Je kunt ook als doel hebben het aantal starters in je klantenbestand te vergroten. Stel dan als doel: ‘Op 1 januari 2019, na maandelijks content te hebben verspreid, wil ik mijn klantenbestand hebben uitgebreid met 15 procent meer startende woningzoekers’.
Wanneer jouw doelen zo concreet mogelijk zijn geformuleerd, richt je daar je call to actions op in. Zet bijvoorbeeld bij ieder artikel een inschrijfbutton voor je nieuwsbrief, of plaats bij ieder artikel voor starters een downloadlink naar een brochure met starterswoningen. Neem altijd de tijd om je inspanningen te meten. Op die manier bepaal je of je jouw doel hebt gehaald, of dat je deze wat moet bijstellen.
- Maak duidelijke doelen voor je nieuwsbrief. Meer volgers, meer downloads etc.
- Zorg dat je doelen SMART zijn. Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden
WANNEER verspreid je de content?
Je bent nu bijna zover om content te gaan creëren. Denk eerst nog even na over de wanneer-vraag. Wanneer ga ik mijn content plaatsen? Is eens per maand voldoende? Moet er regelmaat in zitten, of juist niet? Er zijn geen officiële richtlijnen voor de regelmaat waarmee content geplaatst moet worden. Voor jezelf is het daarom fijn een contentplanning te maken, waarin je uiteen zet wanneer je welke content via welk medium verspreidt. Berichten via social media zijn ideaal voor de dagelijkse basis. Blogs en korte verhalen verspreid je in de regel wekelijks. Nieuwsbrieven, onderzoeksartikelen, webinars, korte video’s en andere inhoudelijk sterke content zijn goed voor maandelijkse publicaties.
Streef als laatste naar één whitepaper of e-book per jaar. Vul je contentplanning aan met onderwerpen per week, maand, kwartaal en per jaar en probeer de onderwerpen op elkaar te laten aansluiten. Een contentplanning zorgt voor continuïteit en diversiteit in je onderwerpen, omdat je overzicht hebt betreft wat en wanneer je iets plaatst. Monitor ook nu de resultaten. Dan krijg je nog meer inzicht in de wanneer-vraag. Denk aan specifieke dagen of momenten van de dag.
- Hoe vaak wil je content plaatsen? Dagelijks, wekelijks, maandelijks?
- Ga je elk jaar een nieuw e-book of een nieuwe whitepaper uitgeven?
WAAR plaats je de content?
Tijd om je content te delen! Middels je contentplanning heb je een duidelijk overzicht van de onderwerpen die je wilt delen. Je buyer persona heeft je doen inzien waar jouw doelgroep zijn informatie vandaan haalt. Door deze informatie is het heel eenvoudig antwoord te geven op de vraag waar jouw content geplaatst gaat worden. Ga je jouw content online plaatsen? Zorg dan dat jouw lezer de mogelijkheid heeft de content weer te delen door een share button toe te voegen aan de content. Vraag online ook om een reactie op de content om interactie met de lezer uit te lokken. Op die manier kun je in gesprek gaan en jouw expertise laten gelden.
Onthoud dat goede content vanzelf gevonden wordt. Is dit in jouw geval niet aan de orde, kijk dan kritisch naar de inhoud van jouw content en neem de 5 W’s nog eens door. Weet je zeker dat je op het goede spoor zit?
- Zorg ervoor dat je jouw content op de juiste kanalen plaatst. Waar bevindt jouw doelgroep zich?
- Interactie is belangrijk, mensen moeten op je content kunnen reageren!
- Maak je content makkelijk vindbaar met zoekwoorden.
- Gebruik hashtags om makkelijker gevonden te worden.