Je denkt er als makelaar over na om periodiek een nieuwsbrief te gaan verzenden, maar bent bang dat je klant er niet op zit te wachten.
Deze vrees is onterecht, mits de inhoud relevant is! De nieuwsbrief wordt sterker als er door jou lokale en actuele zaken toegevoegd zijn, zaken die interessant zijn voor je doelgroep als makelaar. Maar wat zijn nu interessante onderwerpen?
Interessante onderwerpen
Naast landelijk nieuws met betrekking tot de woningmarkt maakt juist lokale content jouw nieuwsbrief het lezen waard. Ontwikkelingen binnen jouw makelaarskantoor, opvallend nieuws uit een specifieke wijk of lokale aanbiedingen geven jouw nieuwsbrief een persoonlijke ‘touch’. Hieronder 10 tips om jouw nieuwsbrief te verrijken!
1. Laat zien wat je doet als makelaar
Geef jouw nieuwsbriefontvangers een exclusief ‘kijkje achter de schermen’. Wat doe je? Waar loop je tegen aan? Wat heb je meegemaakt? Geef ze inzicht in de zaken waar je als makelaar dagelijks mee te maken krijgt. Veel consumenten denken dat een makelaar gemakkelijk en veel geld verdient, laat zien wat je er voor doet!
2. Communiceer een nieuwe dienst
Hebben jullie bijvoorbeeld een eigen verhuisauto in bedrijf genomen? Communiceer dit en geef aan dat iedereen die een huis koopt of verkoopt via jullie kantoor deze bus gratis mag gebruiken.
3. Marktinformatie
Als de kwartaalinformatie weer beschikbaar is, geef hier dan commentaar op en projecteer dit op je eigen woonplaats. Licht er wellicht een wijk uit en geef aan dat je kantoor hier een stevige rol in gespeeld heeft. De expertstatus van je kantoor komt hier positief voor het voetlicht.
4. Geef je kantoor een gezicht
Laat medewerkers aan het woord over de functie die zij bekleden binnen het kantoor. Plaats er uiteraard een foto bij. Hierdoor krijgen lezers van de nieuwsbrief een band met de medewerkers van je kantoor.
5. Klantreviews in de nieuwsbrief
Tevreden klanten zijn meestal bereid om dit door te vertellen. Dit kan in artikelvorm met een foto eventueel aangevuld met een filmpje.
Houdt je reviews van Funda of “Wie is de beste makelaar” in de gaten en bij leuke/bijzondere beoordelingen, vraag dan aan je klant of je dit in de nieuwsbrief mag zetten, liefst met een filmpje van ca. 30 sec. opgenomen met je telefoon. Het enige wat je hoeft te doen is de klant te vragen antwoord te geven op de vraag: “Kunt u in een paar zinnen aangeven waarom u tevreden bent over onze dienstverlening”. Mensen vinden het prettig om ervaringen van anderen te lezen of te horen, dit is goed voor het vertrouwen in je bedrijf.
6. Organiseer regelmatig een prijsvraag
Organiseer regelmatig een prijsvraag en communiceer de uitkomst (met een foto) ook in de nieuwsbrief. Bijvoorbeeld: ‘Ken je stad/dorp’ en laat een foto zien van een karakteristiek onderdeel van een gebouw ergens in je stad/dorp. Of vraag naar de totale verkoopopbrengst van een aantal woningen welke je de afgelopen maand hebt verkocht. Degene die er het dichtst bij zit ontvangt een dinerbon van bijv. € 50,00 voor een 3 gangen-diner voor 2 personen bij een lokaal restaurant. De restaurant eigenaar krijgt gratis reclame en wil wellicht een tegemoetkoming doen in de kosten. Even een foto maken van de overhandiging van de cheque en je hebt weer een leuk artikel voor de volgende keer met wederom een prijsvraag met nieuwe woningen. Zorg dat dit gedeeld wordt op social media. De communicatie van de winnaars gaat via de nieuwsbrief. Haak in op lokaal actuele zaken.
7. Informeer over lokaal nieuws
Zorg dat je goede contacten hebt met de lokale krant en dat je op de hoogte blijft van lokale zaken. Informeer bijvoorbeeld over de ontwikkelingen rondom een nieuwe wijk. Voeg een link naar de gemeentelijke website toe om je artikel kracht bij te zetten.
Idee: maak afspraken met een lokale verslaggever, dat deze maandelijks zelf een artikel in je nieuwsbrief plaatst. Jij kunt aan hem een inlogcode beschikbaar stellen binnen Nexxt Mail. Dit betekent “geen werk”, maar wel groot gemak!
8. Productaanbiedingen van derden
Treedt in overleg met bouwmarkten, keuken- en badkamerleveranciers en vraag hen een advertorial te schrijven over bijvoorbeeld een nieuw product met daar aan gekoppeld een interessante aanbieding. Als deze bedrijven hier een vergoeding voor betalen, dan kan dit extra inkomsten genereren.
9. Negatief nieuws is ook nieuws
Probeer negatief nieuws te verpakken in nieuws met een positieve draai. Bijvoorbeeld een dalende woningmarkt is vervelend voor de verkoper, maar een kans voor de koper. Om met Johan Cruyff te spreken: “Elk nadeel heb z’n voordeel”.
10. Wat is jouw tip?
We zijn benieuwd naar jouw tip. Want het aantal mogelijkheden is natuurlijk oneindig. Wat is volgens jou een item waar nieuwsbrief ontvangers warm van worden en graag willen lezen? Als je jouw tip aangeeft in de reacties hieronder, dan mailen we je graag onze tiende tip.
Tot slot
Blijf je het ondanks deze tips lastig vinden om lokale artikelen te schrijven voor je nieuwsbrief, informeer dan eens bij lokale tekstschrijvers naar de mogelijkheden. Over het algemeen zullen de kosten erg mee vallen.
Meer succes met je E-mailmarketing? Download nu onze whitepaper!