Veel makelaars zijn actief op Facebook en dat juichen we natuurlijk alleen maar toe. Hoe meer makelaars online actief zijn, hoe beter het voor de makelaars is.
We hebben de Facebookpagina’s van makelaars bekeken en van daaruit de 14 meest relevante Facebook tips voor makelaars.
Voor de online marketing van makelaars is social media ontzettend belangrijk. Doordat makelaars steeds actiever worden op Facebook is het belangrijk om te weten wat wel en wat niet goed werkt.
Deze lijst met 14 tips voor Facebook, zal je helpen om het meeste uit Facebook te halen.
- Hashtags
Het viel ons op dat veel makelaars eigenlijk geen hashtags gebruiken. Hashtags zijn een goede manier om gevonden te worden op Facebook. Door bijvoorbeeld #MakelaarZwolle te gebruiken kun je ook hier op gevonden worden.
Denk bij hashtags niet alleen aan het woord makelaar, maar ook aan bezienswaardigheden in de omgeving. Heb je bijvoorbeeld een woning vlak bij Zwolle Centrum, gebruik dit dan ook als een hashtag.
- Behind the Scenes
Denk ook aan het niet alleen laten zien van de woningen die je verkoopt. Door bijvoorbeeld te laten zien hoe het er aan toe gaat bij jullie op kantoor zorg je er voor dat je meer klantenbinding krijgt.
Hier kun je bijvoorbeeld denken aan foto’s van teamuitjes, lunch en andere activiteiten die jullie samen met de collega’s doen.
- Veel reageren op berichten
Het valt ons op dat makelaars die ook zorgen voor veel interactie op hun Facebook pagina ook meer interactie krijgen. Dus we raden het echt aan om te zorgen dat je zoveel mogelijk met je bezoekers in gesprek blijft.
Dit moet natuurlijk niet tot het opdringerige gaan, maar niet reageren op berichten die geplaatst worden op je Facebook pagina is wel een beetje killing.
- URL-verkorters
Je kunt op Facebook natuurlijk heel veel zien, hoe vaak er op een linkje geklikt wordt, hoeveel volgers je hebt, welke leeftijdscategorie je volgers vooral in zitten.
Deze informatie is erg belangrijk en hier goed induiken kan er voor zorgen dat je echt weet wat werkt.
De URL-verkorters gaan nog een stapje verder. Een goede URL-verkorter zorgt er ook voor dat je weet wat er op je website gebeurt nadat iemand op de link geklikt heeft. In feite volg je deze persoon dus van social media tot aan het moment dat ze van je website afgaan.
- Logo op afbeeldingen
Deze tip is ook erg belangrijk. Natuurlijk weten mensen die je Facebookpagina volgen dat jij degene bent die de woning verkoopt, maar als je post gedeeld wordt is dit al minder duidelijk. Door je logo en bedrijfskleuren toe te voegen valt je post op meer plekken op dan alleen op je eigen Facebookpagina.
- Testimonials delen op social media
We zien dat veel bedrijven al een screenshot nemen van de review van Funda en er bij zetten waarom ze zo blij zijn met deze review.
Wat we merken dat nog beter werkt, is het delen van de tekst van de review met de betreffende woning op de achtergrond. Dit zorgt voor meer interactie en laat ook zien welke woning verkocht is.
- Live Facebook bezichtiging
Als je een woning hebt die je graag wilt delen en wilt laten zien, waarom geef je dan geen live Facebook bezichtiging? Dit kun je, natuurlijk in overleg met de verkopers, inplannen op een ideaal moment zodat je de meeste kijkers krijgt.
Denk bijvoorbeeld aan een live Facebook bezichtiging een half uur voordat potentiële kopers zelf kunnen komen bezichtigen. Dit zorgt er voor dat je écht geïnteresseerde mensen krijgt en kan de mogelijkheid van een verkoop verhogen.
Content ideeën
- Preview van alle nieuwe woningen die de week erop in de verkoop komen
Dit is een erg leuke tip. Als je veel woningen hebt die in de verkoop gaan kun je op de vrijdag voor de nieuwe week een sneakpreview geven.
Kies de mooiste foto’s van de woningen die in de verkoop gaan en zet ze samen in één post.
Hierdoor heb je mensen al geïnteresseerd en kan je er voor zorgen dat bijvoorbeeld de verkopers de post al gaan delen. Meer bereik en meer potentiële volgers. Een echte win-win situatie dus.
- Team introductie
Laat je collega’s aan het woord! Als je nieuwe stagiaires krijgt of nieuwe collega’s dan is het erg leuk om ze ook online voor te stellen.
Als je stagiaires hebt, is het ook een leuk idee om ze aan het begin van hun stage te gaan interviewen en daarna aan het einde van de stage ook. Geef ze een leuke afsluiter en vraag ze wat ze van de stage vinden en verwachten.
Door je team ook te laten zien heb je een menselijker beeld bij het makelaarskantoor en dit kan ook zorgen voor een beter beeld bij je makelaarskantoor.
- Quote v/d dag
Als je klanten hebt die langskomen en hele leuke opmerkingen maken of je een compliment geven, kan je deze natuurlijk ook delen als quote van de dag. Het laat zien dat je echt geeft om wat de mensen denken en zeggen, en het kan anderen ook aan het denken zetten.
- Raad de straat
Om voor nieuwe woningen meer interactie te krijgen kan het een leuk idee zijn om een “raad de straat” post te maken. Dit is een post die je kan gebruiken om, zoals de naam al zegt, je volgers te vragen om te raden in welke straat deze nieuwe woning staat.
- Afwezig met de feestdagen
Veel kantoren zeggen alleen “We zijn gesloten met Hemelvaartsdag”, maar waarom gebruik je dat niet als een mogelijkheid om wat creatiever te zijn? Denk hierbij aan bijvoorbeeld de volgende opties:
- Wij gaan ook dauwtrappen met Hemelvaartsdag, we zijn de vrijdag ook gesloten omdat we allemaal kapot zijn van de spierpijn
- Wij zijn met Pasen gesloten, we gaan ook op jacht naar de paaseitjes dus als we morgen niet bereikbaar zijn kunnen we ze nog niet allemaal vinden.
- Facebook polls
Facebook polls zijn ook een leuke manier om voor interactie te zorgen met je volgers. Vraag ze waar ze interesse in hebben en wat ze willen via de poll, dit wordt gezien als erg leuk en is altijd gewenst. Door de juiste vragen te stellen kan je veel inzicht krijgen in de wensen en behoeftes van je volgers.
Advies over social media voor makelaars?
Wil je meer weten over social media voor de makelaardij? Volg Nexxtmove op social media! We delen geregeld leuke tips & tricks.