‘Te koop bord’ plaatsen? Maak er een feestje van!
Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe spannend een verkoper dat ‘te koop’ bord vindt dat je in zijn of haar tuin plant? Nou: heel spannend! Het is het definitieve moment; een belangrijk moment dus. Daarom: Vijf tips om hier een feestje van te maken; de woning kosteloos extra te promoten en daar als makelaarskantoor positief mee voor de dag te komen. Jij als makelaar doet alsof het de gewoonste zaak van de wereld is – het verkopen van je huis – en dat is het ook: voor jouw als makelaar. Maar niet voor de verkoper!
Bouw een feestje
Bouw een feestje om het feit van het bord plaatsen en leg uit waarom je dit doet!
- Leg tijdens het verkoopgesprek uit dat er een ‘te koop bord’ wordt geplaatst, maar vooral ook waarom. Maak filmpjes waarin je uitlegt wat je doet en waarom. Deze filmpjes op YouTube spelen een positieve rol in je positie op Google.
- Wanneer je de afspraak met de verkoper maakt om het bord te plaatsen, vraag hem/haar dan hier bij te zijn en overleg met de verkoper wat de beste plek is voor het bord (co-creatie).
- Maak van dit heugelijke moment een leuke foto van de verkoper samen met het bord, liefst indien mogelijk met een van z’n kinderen er bij op.
- Op kantoor mail je deze foto naar de verkoper en legt uit hoe deze op Facebook gepost kan worden met een link naar de website van de woning. In de bijgaande tekst vraagt de verkoper vervolgens aan zijn sociale netwerk om de foto te delen. De tekst kun je er in concept bij doen. Mooier nog als je deze tekst al min of meer samen met de verkoper hebt geschreven.
- Als de woning is verkocht, maak wederom een foto van het huis met de verkoper erop. Ook dit wordt weer gedeeld op Facebook.
Maakt zo optimaal gebruik van het moment! Bovenstaande kan worden gezien als Event Driven Marketing, oftewel: marketing om een gebeurtenis heen. Het sociale netwerk van de verkoper wordt ingeschakeld om de woning te promoten, maar ze constateren ook onbewust de kantoornaam op het ‘te koop bord’.
Feestmomentjes
Dit soort ‘feestmomentjes’ zijn er talloos binnen de makelaarspraktijk, denk bijvoorbeeld aan:
- Het 1e verkoopgesprek
- De aanmelding van de woning o.a. op Funda
- De (1e) bezichtiging
- De onderhandeling
- Ondertekenen van de koopovereenkomst
- De woninginspectie vlak voor de overdracht
- De notariële overdracht
Probeer samen met je collega’s op kantoor bij elk ‘feestmomentje’ te bedenken waarmee jij je opdrachtgever kunt verrassen. Je kunt als makelaar niet meer stuk en gaat zeker positief over de tong op verjaardagen en partijen.
Tot slot
Heb jij ook een origineel idee voor een leuk feestmomentje, noteer deze hieronder in de reacties! Zo worden we samen wijzer en een briljant idee wordt op passende wijze beloont!