De makelaardij heeft het door de jaren heen niet altijd makkelijk gehad. Zo heeft de economische crisis, die in Nederland tussen 2007 en 2011 de kop opstak, ook zijn doorwerking gehad op de makelaarsbranche. Het was destijds voor veel makelaars niet mogelijk om te investeren in optimalisatie van werk- en/of marketingprocessen.
Gelukkig is de markt inmiddels weer flink aangetrokken en heb jij als makelaar nu waarschijnlijk meer ruimte om aan de slag te gaan met marketing. Het goed en slim inrichten van jouw marketingprocessen is van groot belang. Maar liefst 60% van de mensen oriënteert zich namelijk eerst online, alvorens er daadwerkelijk contact wordt opgenomen met een makelaarskantoor. Ben jij als makelaar online niet zichtbaar, dan kom je pas laat in de customer journey (klantreis) in contact met een klant. Of in het ergste geval, helemaal niet. Op die manier sta je meteen tien punten achter op jouw concullega’s.
Het kan zijn dat jij jouw marketingprocessen al aardig efficiënt hebt opgezet, maar het op sommige fronten nog beter kan. Het kan ook zijn dat jij nog zoekende bent naar een goede manier om de marketing voor jouw makelaardij te optimaliseren. Hoe het ook zij, de tips in deze blog komen vast en zeker van pas!
Marketing voor jouw makelaardij
Het genereren van meer klanten begint altijd met de vraag: hoe komt een (potentiële) klant bij mij terecht? Gezien we leven in een gedigitaliseerde wereld, is de kans het grootst dat een (potentiële) klant jou bijvoorbeeld via Google of social media ontdekt. Mits jij online goed vindbaar bent natuurlijk! 😉
Door jouw marketingstrategie aan te passen op jouw doelgroep, en waar deze zich bevindt, zul jij sneller het gewenste aantal nieuwe klanten binnenhalen.
Natuurlijk is positieve mond-tot-mond reclame ook nog steeds van belang, maar dit vertaald zich steeds meer naar een digitale versie hiervan: online reviews.
Online zichtbaarheid
Hoe kun je er als makelaar nou voor zorgen dat je slim meegaat met nieuwe ontwikkelingen en je de klant via de digitale weg naar je toetrekt? Dat begint met een stukje onderzoek en een goede online organisatie.
Zorg ten eerste dat je het in de basis allemaal goed op orde hebt. Met andere woorden, zorg dat je over een professionele makelaarswebsite beschikt en dat je actief bent op verschillende social mediaplatformen.
Stap twee is om ervoor te zorgen dat jouw makelaarswebsite SEO geoptimaliseerd is. Om hiervoor te zorgen, kun je een zoekwoordenonderzoek doen. Als jij weet op welke zoektermen jouw (potentiële) klanten in Google zoeken naar een makelaar, kun jij ervoor zorgen dat de teksten op jouw website hier slim op worden toegespitst.
Stap drie is om blogs op je website te plaatsen, die qua content meerwaarde bieden voor jouw websitebezoekers. Ook voor blogs is het slim om een (klein) zoekwoordenonderzoek te doen. Wordt er bijvoorbeeld veel gezocht naar wat het eigenwoningforfait nou eigenlijk inhoudt? Schrijf daar dan een blog over! Op die manier dragen jouw blogs ook weer bij aan de vindbaarheid van jouw makelaarswebsite in Google.
Monitoren online activiteit
Een ander belangrijke onderdeel, is het monitoren van de online activiteit op bijvoorbeeld jouw website. Er bestaan verschillende (online) tools die het marketingproces makkelijker kunnen maken, denk bijvoorbeeld aan Google Analytics.
Dingen die belangrijk zijn om te monitoren:
- Het aantal websitebezoekers
- De interesses van jouw (potentiële) klanten
- Welke content vindt jouw doelgroep interessant?
- Reviews
- Aantal volgers en de hoeveelheid interactie met volgers op social media
Marketing automation makelaar
Wil jij actief aan de slag met marketing automation? Maak dan gebruik van de handige scheduling tools die er tegenwoordig op de markt zijn. Deze maken jouw leven een stuk makkelijker, doordat je vooraf dingen kunt inplannen. Zo kun je er bijvoorbeeld op maandag voor zorgen dat er de rest van de week iedere dag een post op jouw social mediakanalen wordt gedeeld. Het enige wat jij hoeft te doen, is de posts maken en inplannen. Probeer uiteraard wel te posten op tijdstippen waarop jouw volgers online zijn. Het is bijvoorbeeld gunstig om rond 20:00 uur op Facebook te posten. Door rekening te houden met de tijden waarop jouw volgers online zijn, zullen jouw posts het meeste bereik hebben.
Probeer om niet alleen maar woningaanbod of hele zakelijke berichten te delen. Post ook eens een bericht dat grappig is, of maak het persoonlijk door een post te maken over een medewerker die 5 jaar in dienst is. Aan de hand van het aantal likes en de hoeveel interactie die een post oplevert, kun je eenvoudig ontdekken welke content het goed doet bij jouw volgers. Ditzelfde geldt als jij een (maandelijkse) nieuwsbrief verstuurt. Door de rapportages te raadplegen kun jij achterhalen welke nieuwsbriefartikelen er goed worden gelezen. Zo kun je jouw nieuwsbrieven steeds interessanter en relevanter maken voor jouw nieuwsbriefabonnees.
Automatiseren e-mailmarketing
Wil jij graag een (maandelijkse) nieuwsbrief versturen, maar zie je op tegen de hoeveelheid tijd en energie die je moet steken in het opzetten hiervan? Geen probleem, wij helpen je! Als je aan de slag gaat met Nexxt Mail, nemen wij je het meeste werk uit handen. Zo zorgen wij voor een professionele nieuwsbrief lay-out in jouw huisstijl en kan er (in de meeste gevallen) een koppeling worden gemaakt met jouw CRM-systeem. Daarnaast zetten wij iedere maand een nieuwsbrief voor je klaar, die is voorzien van interessante makelaars-content. Het enige wat jij er eventueel aan toe hoeft te voegen, is jouw woningaanbod.
Marketing automation tools
Het automatiseren van marketingprocessen is niet alleen handig voor grote makelaarskantoren, maar ook voor middelgrote en kleine kantoren. Het lijkt misschien tijdrovend om een goede marketingstrategie op te zetten, maar met de marketing automation tools die tegenwoordig voor handen zijn, wordt het steeds makkelijker. Enkele voorbeelden van handige marketingtools zijn:
– Nexxt Mail
– Nexxt Social
– Hootsuite
– Mail Chimp
Wil jij meer doen met je online marketing?
Wil jij actiever worden op het gebied van (online) marketing, maar geen zeeën van tijd kwijt zijn? Ontdek dan wat Nexxtmove jou kan bieden op het gebied van e-mail, social media en profiling. Boek een gratis online demo!