E-mailmarketing is toch dat ik mijn e-mailadres achterlaat en dat ik vervolgens alleen maar mailtjes krijg met aanbiedingen? Dat zijn toch die mailtjes waar je nooit meer vanaf komt?
Dit zijn vaak de eerste reacties die we horen als we het woord e-mailmarketing laten vallen. Iedereen is wel ergens ingeschreven op een nieuwsbrief.
De nieuwsbrieven van Bol.com of Kruidvat en ga zo maar door. Iedere week krijgen we wel weer van een bedrijf een e-mail. Veel mensen beschouwen deze mailtjes als vervelend en lastig.
Als ik de mensen vraag hoe lang ben je al ingeschreven? Dan zeggen de meeste mensen: Al jaren! Mijn vraag vervolgens. Als je ze vervelend vindt waarom schrijf je dan niet uit? Uhhhhhh. Ja, ik klik ze gewoon weg of ik verwijder ze en dan is het voor mij ook goed.
Wat is het doel van e-mailmarketing?
Het doel van deze bedrijven is echt niet alleen om hun aanbiedingen door je strot heen te duwen. Het belangrijkste doel is dat deze bedrijven in jouw gedachten komen te zitten. Iedere week of maand weer.
Als ik aan de lezers van deze nieuwsbrieven vraag: waar bestel jij online je boeken? dan zegt bijna iedereen Bol.com. De bedrijven creëren zo de bekende Top of Mind gedachten bij je.
Nieuwe klanten door e-mailmarketing?
E-mailmarketing kun je ook op een andere manier inzetten alleen passen we dat hier in Nederland nog niet veel toe. Met e-mailmarketing ben je namelijk in staat om online te werken aan vertrouwen met je klant zonder er direct sales uit te halen.
Als er geen vertrouwen is tussen jou en de bezoeker van jouw site zal er hoogstwaarschijnlijk ook geen verkoop plaatsvinden dus het is van belang om te starten met het opbouwen van vertrouwen.
Hoe doen we dit? Door het geven van waardevolle informatie. Informatie waar de lezer echt iets aan heeft. Dus geen onzin vertellen en ook niet je producten aanbieden maar alleen maar waardevolle informatie geven.
Welke onderwerpen?
Hoe kom je nu aan de juiste onderwerpen voor jouw klanten. Iedereen die zich op het internet begeeft heeft pijn (ook wel behoefte aan informatie genoemd). Ze zijn op zoek naar een oplossing voor deze pijn.
Voorbeeld: je wil weten hoe je je huis het beste kunt verkopen met restschuld. De pijn van de klant is dat hij niet weet hoe hij zijn huis het beste onder deze omstandigheden kan verkopen. Als jij vervolgens een oplossing aanbiedt met allerlei tips heb jij pleisters geplakt op de pijn van de klant.
En hiermee kun je heel makkelijk en snel vertrouwen winnen. Kruip in de huid van de klant en schrijf alle dingen op die je maar kunt bedenken waar een klant mee kan zitten en je hebt voldoende onderwerpen om keer op keer je nieuwsbrief te voorzien van waardevolle relevante informatie.
E-mailmarketing = nieuwe klanten
Probeer van iedere bezoeker op je website het e-mailadres te achterhalen in ruil voor waardevolle informatie. Hierdoor bouw je constant aan toekomstige klanten waar je in de toekomst wellicht nog meer voor kunt betekenen.
Hoe? Bijvoorbeeld: Laat hier uw e-mailadres achter en wij mailen u 10 tips voor de optimale bezichtiging. Het mooie is, dit kan op iedere pagina van je website met elke keer weer andere gratis relevante informatie.
Als je Nexxt Mail gebruikt, dan hebben we een automatisch aanmeldformulier, zodat aanmeldingen rechtstreeks in je Nexxt Mail account terechtkomen.
Meer weten over e-mailmarketing voor makelaars?
Je kan altijd onze e-mailmarketing whitepaper “E-mailmarketing voor de makelaardij” downloaden.
Wil je meer weten over Nexxt Mail? plan een gratis online demo in!