Artikel geüpdatet op 5 november 2019
Het is een favoriete uitspraak. Een cliché zelfs. E-mail is dood!
Vaak uitgesproken door trendsettende marketing guru’s, gericht aan iedereen die het maar wil horen. De uitspraak blijft nogal hangen. De vraag is alleen, klopt het? Is e-mailmarketing wel echt dood? Of is het slechts een kwestie van een medium dat verandert en met zijn tijd mee moet gaan?
Waarom vindt men e-mailmarketing niet effectief?
Het argument dat vaak gemaakt wordt is dat organisaties moeten stoppen met alleen zenden van informatie. Natuurlijk leent een e-mail zich daar uitstekend voor. Ik schrijf een algemene e-mail vol informatie waar ik van hoop dat je er iets aan hebt.
Is e-mailmarketing niet effectief voor de makelaardij?
Het is naïef te denken dat een e-mail alleen een gegeneraliseerd stuk tekst is. Een statisch praatje van mij aan jou. Maar dat is precies wat iedere ‘expert’ je wil doen geloven.
Ik ben het er niet mee eens. Een e-mail kan veel meer. De techniek staat nergens stil, waarom dan wel in het land der e-mails?
De toekomst van e-mailmarketing
Een goede e-mail kan nog steeds scoren. Het moet relevant zijn. Niemand wil een algemeen stuk tekst zien. Ik ook niet. Ik wil me speciaal voelen. Alsof het voor mij is geschreven.
Met de techniek van tegenwoordig kan dat! Daarnaast moet het draaien om interactie. Een tekst waar ik op wil reageren. Ook raad ik het gebruik van andere kanalen aan.
Maak het interactief met een knop naar uw Social Media kanalen. Waarom niet? Een gesprek aangaan beginnend met een sterke e-mail is een grote kans voor elke organisatie.
De cijfers
Omdat ik je niet zomaar kan overtuigen haal ik enkele cijfers uit een recente infographic. Het complete verhaal vindt je onderaan dit blog.
- 77% van de consumenten kiest voor e-mail als hét middel voor toestemming marketing-communicatie.
- 91% van de organisaties vond email het belangrijkste middel van content marketing in 2017.
- E-mailmarketing heeft een Return on Investment van 4400%
- 60% van de volwassenen schrijven zich eerder in voor een nieuwsbrief van een bedrijf dan dat ze ze volgen op social media.
E-mail is alles behalve dood
Zoals de cijfers en mijn pleidooi al aangeven. E-mail & e-mailmarketing is alles behalve dood. Ik blijf geloven in de kracht van een e-mail. Het is direct, duidelijk en kost weinig tijd voor beide partijen.
Meer weten over e-mailmarketing voor makelaars?
Wil je meer weten over het succesvol inzetten van E-mail marketing? Download dan nu onze whitepaper “E-mailmarketing voor de makelaardij”
Bronnen 2019:
Artikel 1: dit artikel van Optin Monster
Artikel 2: Dit artikel
Gebaseerd op dit artikel.
Afbeelding van: Terry Johnston, CC