Dat e-mailmarketing werkt, dat weten de meesten van ons inmiddels wel. De nieuwsbrief per e-mail is namelijk nog steeds het meest effectief in het bereiken en bewegen van je doelgroep. Maar wat werkt nu precies en wat niet en wat zien we steeds vaker terug? Wat zijn de e-mailmarketing trends volgens het onderzoek e-mail Benchmark 2017?
Het is weer zover…. De jaarlijkse e-mail Benchmark waarin de trends voor komend jaar uiteen worden gezet, is weer uit. Daarvoor werden 17.000 campagnes en 3.500.000.000 e-mails die in 2016 door 750 online spelers in Nederland verstuurd zijn, bekeken. In de uitkomsten van dit kwalitatieve onderzoek vind je de antwoorden op vele vragen op het gebied van e-mailmarketing. Benieuwd naar de meest opvallende uitkomsten? MakelMail zet, naar aanleiding van dit onderzoek, de meest opvallende e-mailmarketing trends voor je op een rij.
E-mailmarketing trends
Allereerst is daar het groeiende besef dat e-mailmarketing een belangrijke bijdrage levert aan de klantbeleving. Zo denkt 73% van de ondervraagden dat e-mailmarketing in 2017 een nog belangrijke rol gaat spelen in de marketingmix. Dat percentage is ten opzichte van de afgelopen jaren wel gedaald, 78% in 2016 en 83% in 2015.
Het percentage van de mensen bij wie e-mail minder belangrijk is geworden, is met 2% nog steeds erg klein. Voor 25% van de respondenten is e-mail nog even belangrijk. Het rapportcijfer voor de e-mail als marketingkanaal wijkt met 8,17% voor het eerst sinds jaren af, in positieve zin.
Het is dus niet verwonderlijk dat voorspeld wordt dat e-mailmarketing ook in 2017 als belangrijkste online marketingkanaal zal dienen. Voor het vierde, achtereenvolgende jaar, staat de e-mail namelijk op nummer één met een stijging van maar liefst 25% ten opzichte van vorig jaar.
Opens
De open ratio’s – het percentage nieuwsbriefontvangers dat de nieuwsbrief opent – zijn dit jaar redelijk. Nadat de open ratio vorig jaar ten opzichte van 2015 flink daalde, is dit jaar de gemiddelde open ratio iets gestegen naar 22,96%. De open ratio van transactionele e-mails is 47,97%. Overigens handig om te weten; de hoogste open ratio is op donderdag! Met een afleverpercentage van 99,54% betekent het dat er slechts 0,46% gebounced wordt.
CTR
Het percentage van de lezers dat vanuit een bericht doorklikte, de zogenaamde click trough ratio (CTR), zakte. Van het aantal succesvol afgeleverde e-mails, klikte in 2016 slechts 35 op de 1000 lezers door op een link of call-to-action button. Daarnaast kwam uit dit e-mailmarketing trends onderzoek naar voren dat er, bij het opstellen van een mailing, door de verzender nog maar weinig gekeken wordt naar het gedrag van de ontvanger. Slechts 29% gebruikt dit als basis voor het versturen van relevante mails.
Wist je dat een lezer binnen 3 seconden besluit of hij doorklikt? Wellicht is dit voor jou één van de belangrijkste e-mailmarketing trends om je voordeel mee te doen. Door het aanbieden van relevante boodschappen en het inspelen op klantgedrag zijn er genoeg kansen om de CTR weer omhoog te brengen. Het gaat steeds meer om de context, waarin heldere omschrijvingen, inspirerend beeld en overtuigende call-to-action-buttons moeten aansluiten op elkaar.
Conversie
Om het succes van een mailing te meten, werd dit jaar wederom de conversie als belangrijkste pijler genoemd. Met 62% is de omzetting naar een bepaald conversiedoel het belangrijkste meetinstrument. Ten opzichte van vorig jaar is dit zelfs een stijging van 12%.
Conversie is dus nog steeds de belangrijkste pijler om succes te meten. En testen is noodzakelijk wanneer je aan de slag gaat met conversieverhoging. Uit het e-mailmarketing trends onderzoek blijkt echter dat we dit jaar minder zijn gaan testen. Maar 38% van de respondenten maakt gebruik van pre-tests en tests om de e-mailconversie te optimaliseren. 40% test af en toe en 22% nooit. Ook hier liggen dus nog volop kansen!
Het verhogen van de relevantie van je e-mails blijft in 2017 belangrijk om de interactie met je klant te vergroten en je conversie te verhogen. Wil je opvallen met je e-mail? Dan stuur je gepersonaliseerde of gesegmenteerde e-mails met persoonlijke content, het liefst op basis van klikgedrag of op zijn minst de interesse van je doelgroep.
Mobiel
De keur aan devices om je e-mail mee te openen, maakt het versturen van de e-mail bepaald niet makkelijker. Maar inmiddels optimaliseert 83% zijn e-mails voor mobiel en tablet. Terwijl dat percentage in 2015 nog 66% en in 2016 75% was. Overigens loont deze optimalisatie wel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de e-mail steeds vaker mobiel geopend wordt. Met 54,22% is dit inmiddels vaker dan op een desktop (45,78%). Ook de gemiddelde CTR ligt met 1,90% hoger dan bij desktop.
Ook resultaat in e-mailmarketing?
Wil je weten wat e-mailmarketing voor jouw organisatie kan betekenen? Wil je weten welke e-mailmarketing trends jou kunnen helpen en waar de kansen voor jouw nieuwsbrief per mail of social advertising liggen? We helpen je graag aan het beste resultaat. Neem je daarvoor contact met ons op?