fbpx
Skip links

Doeltreffende content op social media voor makelaars

Het is van groot belang dat gepubliceerde content op de social media kanalen doeltreffend is. Content die aansluit bij het doel van jou als makelaar kan een wezenlijk verschil maken. Wil je bijvoorbeeld een professionele indruk maken, denk dan eens na over leerzame inhoud van de content. Maar welke content is nu doeltreffend? Daar wordt in deze blog aan de hand van een aantal voorbeelden antwoord op gegeven.

Het internet bestaat uit ontelbaar veel tips voor interessante content op een social media pagina. Niet al deze tips zijn even nuttig voor jou als makelaar. Bovendien denken wij dat het goed is om een gebalanceerde mix van content te hebben omdat je hiermee een zo breed mogelijk publiek aanspreekt. Bovendien houd je hiermee je content divers en wordt het minder eentonig voor de lezer. In deze blog worden er een aantal mogelijkheden voor doeltreffende content uitgelicht, waarvan wij denken dat ze bruikbaar zijn in de makelaarswereld.

Inkijk geven in de wijk

Niet alleen het huis zelf maar ook de omgeving van het huis is een belangrijk aspect voor een potentiële koper. De omgeving kan namelijk een grote invloed hebben op bijvoorbeeld de vraagprijs. Hoe interessant is het dan dat je door middel van beeldmateriaal een inkijk kan geven in de straat en de rest van de wijk, ‘hyper local’ noemen we dat. Het is bewezen dat visuele content, denk aan foto’s en video’s, aantrekkelijker is om te lezen. Maak gebruik van de visuele mogelijkheden van social media en plaats bijvoorbeeld foto’s van de dichtstbijzijnde speeltuinen. Of interview bewoners van de desbetreffende straat over de pluspunten van de wijk en plaats deze interviews op jouw social media kanalen.

Woningen delen

De doorslag of mensen wel of niet tot koop overgaan blijft uiteindelijk toch de interesse in de woning. De woning als ‘hoofdproduct’ van een makelaar kan ook een plaats innemen op jouw social media kanalen. Door een woning die net te koop staat als eerste te delen op social media creëer je een bepaalde exclusiviteit voor je volgers. Deze exclusiviteit kan bijdragen aan het uitbreiden van je volgersaantal en zo de koop of verkoop van woningen bevorderen.

Je kunt het type woning specificeren voor het meest geschikte social media platform. Heb je bijvoorbeeld een starterswoning in de aanbieding, kies dan voor een social media kanaal met jongere gebruikers. Voor de doelgroep doorstromers zijn platformen met een doelgroep van middelbare leeftijd meer geschikt.

Ontwikkelingen in de woningmarkt

Eén van de mogelijkheden op social media is het delen van nieuws. Jouw social media kanaal is dan ook erg geschikt om nieuwe ontwikkelingen in de woningmarkt te delen. Op deze manier blijven je volgers dankzij jouw content op de hoogte van interessante ontwikkelingen in de woningmarkt. Dit kan een beweegreden van een social media gebruiker zijn om jouw te gaan volgen.

De woningmarkt is een wereld die continu in verandering is. De huizenprijzen die vier jaar geleden op een dieptepunt waren beland, staan op het moment van het schrijven van deze blog al ± 30 procent hoger dan destijds (bron 1). Dit wordt veroorzaakt door de sterke vraag naar koopwoningen. Deze sterke vraag wordt veroorzaakt door de groeiende economie en de lage rente. (bron 2, staat van de woningmarkt in 2017). Dit kan erg interessant zijn voor personen die er over nadenken om hun huis te verkopen.

Wat betreft de hypotheken zijn er in 2018 ook een aantal veranderingen doorgevoerd (bron 3). Eén van deze veranderingen is de mogelijkheid om een hoger hypotheekbedrag te lenen bij het wonen in een energieneutrale woning. Dit zijn woningen waarbij er evenveel energie verbruikt wordt als dat er door energiebesparende maatregelen wordt opgewekt. Het extra te lenen bedrag bedraagt

€ 25.000, dit geld kan gebruikt worden voor het in stand houden van de energiebesparende maatregelen op de woning. Voor een lijst met alle maatregelen voor 2018 kun je de website van bron 3 gebruiken. Dit soort maatregelen zijn voor potentiële kopers van een huis erg interessant omdat deze maatregelen de interesse in het kopen van een woning kunnen bevorderen.

Livestream tijdens bezichtiging van een makelaar

Sinds een aantal jaar is er een uitbreiding op visueel gebied op social media: livestream. Door middel van de camera op je mobiele telefoon kun je rechtstreeks beelden uitzenden, op deze manier kunnen je volgers live meekijken met wat je aan het doen bent. Grote spelers als Facebook en Instagram ondersteunen deze functie en maken het mogelijk om eenvoudig livestreams uit te zenden. Hierdoor kun je als makelaar een inkijk geven in de verschillende aspecten die bijvoorbeeld bij een bezichtiging van een woning komen kijken.

Ga je als makelaar een nieuwe woning bezichtigen? Neem je kijkers door middel van een livestream mee. Hierdoor krijgen je kijkers een exclusieve inkijk in de werkzaamheden van jou als makelaar én zien zij als eerste een potentiële nieuwe koopwoning. Je bouwt hierdoor een persoonlijke band op met je volgers en krijgen social media gebruikers het gevoel dat het volgen van jou als makelaar iets extra’s biedt. Tijdens dit soort livestreams kun je namelijk persoonlijk contact leggen met kijkers. Livestreams maken vaak gebruik van een live chat, hierdoor kan er direct interactie worden gezocht met personen die aan het kijken zijn. Deze live chat biedt de optie om vragen te stellen die direct beantwoord kunnen worden.

Wat ook een optie is, is het livestreamen tijdens een bezichtiging met een potentiële koper.

Hierdoor geef je de kijkers een inzicht in de aspecten die komen kijken bij een bezichtiging.

Maak hierover van te voren wel duidelijke afspraken met de koper of ze in beeld willen, hierdoor voorkom je uiteindelijk problemen met betrekking tot privacy.

Wil je meer weten over social media voor makelaars? We hebben hier een uitgebreide blog over geschreven.

Wil je weten waarom social media een must is voor makelaars? Lees het in onze whitepaper.

Bronnen

Bron 1: https://www.wegwijs.nl/inzicht/ontwikkeling-huizenprijzen

Bron 2: https://datawonen.nl/zoeken.aspx?search=staat%20van%20de%20woningmarkt

Bron 3: https://www.eigenhuis.nl/actueel/Miljoenennota-de-financiele-plannen-voor-2019/financiele-veranderingen-in-2018