fbpx
Skip links

De kracht van reviews

Tegenwoordig nemen mensen hun koopbeslissing bijna altijd op basis van reviews. Ook wanneer men op zoek is naar een bepaalde dienstverlening, wordt er doorgaans eerst op verschillende websites naar reviews over de dienstverlener gezocht. Eigenlijk kun je reviews als de online versie van mond-tot-mond reclame beschouwen. In deze blog leggen wij graag aan je uit waarom reviews zo krachtig zijn én waarom ze zo’n meerwaarde voor jouw makelaardij hebben.


– Praatjes vullen geen gaatjes

Iedere onderneming wil graag klanten werven of zijn producten of dienstverlening(en) aan de man brengen. Daarom zal een onderneming nooit over zichzelf zeggen dat er geregeld niet wordt teruggebeld als klanten vragen hebben, of dat de facturen regelmatig niet kloppen. Nee, iedere onderneming is vanzelfsprekend de beste, het meest betrouwbaar, het meest vooruitstrevend en ga zo maar door. De meeste consumenten begrijpen ook dat een onderneming zichzelf altijd zo goed mogelijk zal proberen te vermarkten. Daarom wil de consument graag weten of die mooie praatjes ook echt waar zijn. Op het moment dat klanten in hun reviews beamen dat jouw mooie praatjes gerechtvaardigd zijn, zul je sneller als een betrouwbare makelaar worden gezien. Geen woorden, maar daden.


– Persoonlijk, open en eerlijk

Het hebben van reviews laat zien dat jij openheid en eerlijkheid belangrijk vindt. Daarnaast kun jij persoonlijk op de reviews van klanten reageren, dit is overigens zeer aan te raden! Niet alleen omdat het netjes is om iemand die de moeite heeft genomen een review te schrijven even te bedanken, maar ook omdat actief reageren op reviews weer positief doorwerkt op jouw vindbaarheid in Google.

– Reviews wekken vertrouwen

Reviews zijn échte ervaringen van échte mensen, hierdoor zorgen reviews voor vertrouwen bij de lezer (jouw potentiële klant). Zeker als je veel positieve reviews hebt, zullen mensen sneller geneigd te zijn om contact met je op te nemen betreft jouw dienstverlening.
Heb je een keer een minder positieve review ontvangen? Geen paniek! Reageer netjes op deze review en laat zien dat je ervoor open staat om samen tot een oplossing te komen. Op deze manier wek je, ondanks een mindere beoordeling, vertrouwen. Een negatieve review negeren is in ieder geval niet aan te raden.

– Customer journey

Het lezen van reviews is een belangrijk onderdeel van de customer journey (klantreis) die een klant aflegt, voordat hij met jouw makelaardij in contact treedt. Wist je dat meer dan 20% van de makelaars in Nederland (nog) geen openbare reviews heeft? En dat, terwijl 80% van de potentiële klanten van makelaars zich laat beïnvloeden door reviews.


– Multifunctioneel

Heb je een mooie review mogen ontvangen? Dan hoef je die natuurlijk niet alleen maar op je Google Mijn Bedrijf pagina of op jouw Funda pagina te laten staan. Nee, uitlichten die handel!
Deel geregeld een positieve ervaring van een klant op jouw social mediakanalen, of zelfs tijden eens gesprek op kantoor met een potentiële klant die nog twijfelt.
Naast zichtbare, functionele, aspecten van reviews heb je ook nog onzichtbare functionaliteiten, zoals de SEO.

– Leer van de klantervaringen

Het is niet alleen leuk om reviews te krijgen, maar het is ook leerzaam! Ook een tevreden klant kan nog een eventueel puntje van aandacht in zijn/haar review benoemen. Zie je een bepaald aandachtspunt vaker terugkomen? Probeer dit punt dan te verbeteren. Daarnaast leer je door de reviews ook steeds beter waar jouw klant wel/geen behoefte aan heeft.


review rating