fbpx
Skip links

Ben jij als makelaar op het juiste moment in beeld?

Je hebt net je avondeten op en zit lekker uit te buiken op de bank. Ping! Een Whatsappje om je te herinneren aan de bezichtiging die voor morgen om 09:30 uur gepland staat. Je was deze afspraak stiekem alweer vergeten in de drukte van alledag, dus je bent blij dat je hieraan wordt herinnerd.

De volgende dag is het zover, je bent op tijd bij de woning en de makelaar neemt de tijd om je rond te leiden en jouw vragen te beantwoorden. Met voldoende stof tot nadenken keer je huiswaarts. 

Nu je alles een dag hebt laten bezinken, heb je besloten de woning nog een keer te willen bezichtigen. Deze keer samen met je aankoopmakelaar. En poeh hee, als je later die dag je mailbox opent, zie je daar een mailtje van de verkopend makelaar. Hij wil graag weten of de bezichtigde woning aan je woonwensen voldoet. Je klikt in de mail meteen op de button met ‘Ja, ik wil graag een tweede bezichtiging plannen‘. Nog geen twee uur later ben je gebeld door de binnendienstmedewerker van de verkopend makelaar en is de tweede bezichtiging ingepland. Wat een service!


Wil jij graag de verkopend makelaar in bovenstaand scenario zijn? In deze blog verklappen we je hoe je dit bereikt en ook nog eens tijd bespaart!

De juiste opvolging op het juiste moment

Wanneer jij een woning in de verkoop hebt, draag jij ook zorg voor de bezichtigingen. De potentiële kopers die een bezichtiging hebben gehad, wil je graag opvolgen. Hier kan best veel tijd in gaan zitten. Je moet tenslotte bijhouden wie er wanneer is komen bezichtigen en wanneer er dan opvolging moet plaatsvinden. Vervolgens moet je gaan bellen of mailen en eventuele vervolgstappen inplannen. 

Hoeveel makkelijker zou het zijn als dit ‘vanzelf’ zou gaan? Als je na het inplannen van de bezichtiging pas in actie hoeft te komen wanneer je een bepaalde melding ontvangt? Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar middels automation kan het!

Autowattes…? Automation! 

Met een automation stuur jij specifieke relaties specifieke berichten op het juiste moment. Dit verloopt via een geautomatiseerd, vooraf ingesteld programma. Misschien klinkt dit nog steeds als abracadabra, maar we leggen het je graag verder uit. Kijk om te beginnen eens naar onderstaand voorbeeld.

Een automation begint altijd met één of meerdere trigger(s). Je kunt een trigger zien als een voorwaarde waar een relatie aan moet voldoen om in de automation te worden geladen. In bovenstaand voorbeeld is de trigger het ‘groene bolletje’ helemaal bovenaan. Daar staat dat wanneer een relatie een afspraak heeft met het type ‘bezichtiging’ en de status ‘definitief, de automation voor die relatie wordt gestart. In de trigger kun je aangeven of je voor of na de afspraak een eerste bericht wilt sturen.

Wanneer een relatie in bovenstaande automation is beland, ontvangt hij als eerste de reminder aan de bezichtiging. Deze ontvangt hij 24h voor de bezichtiging plaatsvindt. Als de bezichtiging gepland staat voor dinsdag 10:00 uur, zal de reminder dus op maandag om 10:00 uur worden verstuurd. Vervolgens wordt er 2 dagen gewacht, wat ervoor zorgt dat de relatie één dag na de bezichtiging een mail krijgt met de vraag: Past de bezichtigde woning bij jou? In deze mail ziet de ontvanger enkele keuzeknoppen, bijvoorbeeld:

– Ja, ik wil een tweede bezichtiging plannen
– Nee, de woning past niet bij mij 

Afhankelijk van de keuzeknop die de ontvanger aanklikt, krijgt de automation een bepaald vervolg. Je kunt notificaties inbouwen wanneer jij op de hoogte gesteld wilt worden. Bijvoorbeeld wanneer de ontvanger aangeeft een tweede bezichtiging te willen. Dan wil je dat jij of jouw binnendienst automatisch een mail ontvangt met het verzoek om contact met diegene op te nemen. 

Met automation houd jij meer tijd over voor andere werkzaamheden, omdat de automation het grootste gedeelte van de opvolging doet. Op die manier werk je geautomatiseerd waar het kan en persoonlijk waar het moet.

Breed inzetbaar

Automation is breed inzetbaar. Of je nu een automation wilt inrichten voor een stukje klantenbinding of voor het vergroten van de kans op (verkoop)opdrachten, je kunt er vele kanten mee op. 

Wil je meer weten over wat automation voor jouw makelaardij kan betekenen? Plan gerust een vrijblijvende online demo.