Tot nu toe is het in deze blogserie veel gegaan over het ‘gratis’ inzetten van social media voor je makelaarskantoor. Als je al actief bent op de verschillende platformen is het je vast niet ontgaan dat je ook kunt adverteren. Dit is een mooie mogelijkheid om mensen te bereiken die je niet ‘zomaar’ bereikt omdat ze je niet volgen. De mogelijkheden zijn talrijk en om er optimaal van te profiteren is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Na het lezen van dit artikel ben je volledig op de hoogte.
Goed om te weten is dat in dit artikel alleen ingegaan wordt op de advertentiemogelijkheden van de platformen die in blog aan bod kwamen: Facebook en Instagram. WhatsApp is in deze blog ook uitgebreid belicht, maar dat platform heeft nog geen advertentiemogelijkheid.
Organisch bereik
Organisch bereik is het bereik dat je hebt met een bericht zonder te betalen. Mensen die de pagina van jouw makelaarskantoor volgen op bijvoorbeeld Facebook krijgen berichten automatisch in hun tijdlijn. Op het moment dat een klant berichten deelt, krijgen zijn of haar vrienden jouw bericht ook in hun tijdlijn.
Maar vrienden van klanten kunnen het bericht ook in hun tijdlijn te zien krijgen als een klant het bericht dat jij op je tijdlijn hebt gezet leuk vindt. Mede daarom is het belangrijk dat je niet alleen ‘zakelijke’ berichten maakt, maar bij het vullen van je tijdlijn kijkt naar wat jouw klanten leuk vinden om te lezen en dus liken en delen.
Waarom betalen als het gratis kan?
Facebook en Instagram bieden je ook de mogelijkheid om een geplaatst bericht te ‘promoten’ of te ‘boosten’. Dat is het moment waarop je kunt betalen aan Facebook of Instagram en dan spreek je dus van betaald bereik. Het voordeel van adverteren is dat je mensen bereikt die je niet op de natuurlijk manier bereikt (organisch).
Het is als makelaar belangrijk om regelmatig ‘nieuwe klanten’ te werven omdat je daarmee ook potentiële verhuizers aan je bindt. Het grootste deel van de likes die je nu op Facebook en Instagram hebt, zijn waarschijnlijk mensen die jij geholpen hebt bij het zoeken of verkopen van een huis of mensen die binnenkort met jouw hulp een huis kopen of verkopen. Op een gegeven moment zitten die mensen allemaal op hun plek en valt er als makelaar op korte termijn niets meer aan te verdienen.
Natuurlijk is het belangrijk dat je een band houdt met de mensen die in het verleden klant zijn geweest. Als ze dan nog een keer een huis kopen of verkopen kiezen ze sneller voor jou als makelaar. Maar om social media in te kunnen zetten als kanaal om geld mee te verdienen, is het belangrijk om nieuwe potentiële verhuizers in je social medianetwerk te verwelkomen. Daar leent adverteren zich uitstekend voor.
Adverteren op Facebook
De makkelijkst manier om te starten met adverteren op Facebook is een bericht op je tijdlijn promoten. Een goede basis is cruciaal voor een goede advertentie: zorg dat er geen spel- of typefouten in het bericht staan en controleer of de link naar de landingspagina werkt (waarover meer bij ‘maak doorklikkers enthousiast!’, de laatste alinea van dit artikel). Een pakkend beeld of een pakkende video en een aansprekende tekst mogen niet ontbreken. Advertenties komen net als ‘gewone’ berichten in de tijdlijn van je doelgroep. Het is dus belangrijk dat jouw advertentie opvalt tussen de stroom berichten. De advertentie moet ‘stand out of the crowd’ zijn, mensen moeten stoppen met scrollen.
Als je een bericht hebt gepubliceerd en dat opzoekt op je eigen tijdlijn, vind je de knop ‘bericht promoten’:
Als je daarop klikt verschijnt er een venster waarin je de instellingen kunt bepalen. Het belangrijkste en vaak ook het moeilijkste, zeker als je het voor de eerste keer doet, is je doelgroep bepalen. Facebook biedt veel mogelijkheden om jouw advertentie te laten zien aan mensen die in jouw doelgroep vallen.
Voordat je aan de slag gaat is het goed om eerst zelf een duidelijk beeld te vormen van mensen die je met je advertentie wilt bereiken. Stel jezelf vragen: hoe oud is mijn doelgroep, wie geeft de doorslag in de keuze voor een makelaar (man of vrouw), van welke Facebookpagina’s is mijn doelgroep fan (grote kans dat mensen die op zoek zijn naar een huis de pagina van Funda leuk vinden).
Als jij je als aankoopmakelaar of verkoopmakelaar focust op het wat duurdere segment huizen, zijn jouw klanten vaker hoogopgeleid. Het kan dan een goed idee zijn om de advertentie alleen te laten zien aan mensen die een specifiek opleidingsniveau hebben genoten.
Bij het bepalen van je advertentiedoelgroep kun je ook nog kijken naar de onderverdeling van de huizenmarkt in blog 2 van deze blogserie: ‘starter’, ‘doorstromer’, ‘uitstromer’. Als je je richt op starters ligt de leeftijd van jouw doelgroep lager dan als je verkoopmakelaar bent en je je richt op uitstromers.
Wil je meer weten over het succesvol inzetten van social media? Lees er meer over in deze blog.
Doelgroepinstellingen
Als je voor jezelf een goed beeld hebt van wie je wilt bereiken met je advertentie kun je kijken naar de mogelijkheden die Facebook biedt om de doelgroep te selecteren. Hieronder een korte omschrijving per instelling:
Aangepaste doelgroep
Afhankelijk van hoelang je al actief bent in de makelaardij heb je een klantenkring opgebouwd. Met ‘aangepaste doelgroepen’ kun je de gegevens van je huidige klantenkring uploaden naar Facebook. Vervolgens gaat Facebook op basis van die gegevens op zoek naar ‘nieuwe mensen’. Goed om je te realiseren is dat Facebook alleen Facebookgebruikers vindt.
Als je op zoek bent naar meer klanten die lijken op je huidige klanten, is deze mogelijkheid zeker het overwegen waard. Als je naar een nieuwe doelgroep zoekt die je nog niet of weinig in jouw klantenbestand terugvindt, is ‘aangepaste doelgroepen’ geen goede keuze.
Lookalike audiences
Dit is een strategie waarbij Facebook op zoek gaat naar ‘nieuw publiek op basis van publiek dat je al hebt. De mensen die jou nu al volgen hebben bepaalde kenmerken. Met die kenmerken gaat Facebook op zoek naar nieuwe mensen die aansluiten bij jouw doelgroep en toont aan hen de advertentie
Zoeken naar ‘vergelijkbare mensen’ kan op basis van: verkeer naar je makelaarswebsite, app-activiteiten of gedrag op Facebook.
Als je ervoor kiest om de doelgroep te zoeken op basis van verkeer naar je website, krijgen Facebookgebruikers die je website hebben bezocht, of dat juist niet gedaan hebben de advertentie te zien. Websitebezoekers of niet-website moeten wel Facebook gebruiken om jouw Facebookadvertentie te zien.
Deze optie kent allerlei extra opties om de doelgroep websitebezoekers verder te kunnen specificeren. Voorwaarde om je advertentiedoelgroep te kunnen selecteren op basis van websitebezoek is wel dat je de Facebookpixel op je website plaatst. Dat is een stukje code waarmee Facebook kan zien wie er je website bezoekt. Facebook moet immers wel weten wie de advertentie te zien moet krijgen en wie niet.
Appactiviteit: deze optie is alleen interessant als je een eigen app hebt. Je kunt met deze optie namelijk mensen een advertentie laten zien op basis van een actie in je makelaarsapp. Ook daarvoor geldt dat je dan wel de Facebookpixel in de app moet hebben gebouwd. Anders weet Facebook niet of iemand de advertentie moet zien of niet.
De advertentiedoelgroep selecteren aan de hand van je eigen app werkt alleen als je bestaande klanten of klanten die al interesse in jouw makelaarskantoor hebben getoond wilt bereiken. Mensen moeten namelijk de app gebruiken om tot de doelgroep te behoren.
Je kunt je advertentiedoelgroep ook selecteren aan de hand van gedrag op Facebook (engagement op Facebook). Laat je advertentie bijvoorbeeld zien als mensen de Facebookpagina van Funda leuk vinden, als ze langer dan een half jaar een relatie hebben (en misschien plannen hebben om samen te wonen) of als ze VT Wonen interessant vinden.
Je ziet dat lookalike audiences mooie mogelijkheden biedt om mensen vergelijkbaar met jouw bestaande doelgroep te bereiken. Mooi als je jouw klantenkring wilt uitbreiden met meer dezelfde soort klanten. Als je een nieuwe doelgroep wilt aanboren is lookalike audiences geen handige tactiek. Mensen in een andere doelgroep voldoen meestal niet aan kenmerken van je huidige klantenkring.
Leest deel 2 hier.
Bronnen:
https://www.likeconomics.nl/adverteren-op-facebook/targetingopties/
https://www.facebook.com/business/products/ads/ad-targeting