Social media, de naam zegt het al. Het sociale gedeelte van social media is een essentieel onderdeel van een doeltreffende social media pagina. In deze blog wordt dieper ingegaan op de vraag ‘hoe creëer ik als makelaar meer interactie op social media’?
Na het lezen van deze blog heb je meer inzicht in het belang van interactie op social media en heb je een aantal tips waarmee je aan de slag kunt gaan om interactie op jouw eigen kanalen te stimuleren.
Waar veel makelaars de mist mee ingaan is dat ze hun social media kanalen vooral gebruiken om informatie te zenden. Echter zijn er juist veel resultaten te behalen door je volgers te betrekken. Interactie op social media zorgt ervoor dat je volgers loyaler aan je pagina worden.
Ze voelen zich betrokken en krijgen het gevoel dat hun mening serieus wordt genomen. Bovendien wordt je content vaker gedeeld met andere social media gebruikers, dit is gratis reclame.
#1 – Stel vragen
Het stellen van vragen, in het bijzonder open vragen, lokt een reactie uit. Dit is dan ook een effectieve manier om interactie te krijgen met je volgers. Bovendien is het eenvoudig en laagdrempelig om toe te passen.
- Deel je een woning? Vraag volgers om leuke restaurants in de omgeving
- Deel je een Behind-the-Scenes post? Vraag volgers in de video om hun mening over het onderwerp
- Deel je relevant nieuws? Vraag volgers om hun mening
Doordat je je volgers de gelegenheid geeft om in te haken op jouw social media uitingen, krijgen ze het gevoel dat ze iets bijdragen aan jouw content.
#2 – Volgers om ideeën vragen
Als je nog een stapje verder wil gaan op het gebied van interactie, vraag dan wat voor content je volgers graag willen zien, hierdoor kun je heel gericht inspelen op de wensen van je volgers.
Dit is een goede manier om gepersonaliseerde content te creëren.
Bovendien is het een voordeel dat de ideeën van je volgers ervoor zorgen dat je op mogelijkheden wordt gewezen waar je zelf aanvankelijk misschien nog niet aan had gedacht.
Facebook en Twitter hebben hier een handige toepassing voor, genaamd de poll-functie.
Het voordeel van de poll functie?
- Volgers vragen stellen, waarbij je zelf meerkeuze antwoorden kan toevoegen
- Meer interactie, volgers hebben invloed op wat er gebeurt op je pagina
- Je hebt zelf controle over de onderwerpen die aan bod kunnen komen
#3 – Gebruik co-creatie
Het begrip co-creatie houdt in dat verschillende personen samenwerken aan het resultaat van bijvoorbeeld een social media kanaal.
Co-creatie gaat nog een stapje verder dan je volgers om ideeën vragen en is een interessante manier van interactie. Je volgers dragen namelijk concreet iets bij aan de inhoud van jouw content.
Een mogelijkheid op het gebied van co-creatie is je volgers vragen om een review te schrijven van een het verkoopproces die ze met jou hebben gehad.
Deze review kun je publiceren op je social media kanalen. Je andere volgers kunnen zich beter identificeren met de schrijver van deze review dan als je als makelaar zelf een stuk tekst schrijft.
Dit heeft te maken met het feit dat je volgers mogelijk zelf ook een bezichtiging bij jou gaan doen, ze krijgen hierdoor een objectiever beeld jouw makelaarskantoor.
#4 – Kracht van afbeeldingen
Veel mensen scrollen – tussen hun dagelijkse werkzaamheden door – snel door hun social media. Omdat het gaat over een enorme hoeveelheid berichten die een gebruiker voorbij ziet flitsen moet je zien op te vallen.
De mens is visueel ingesteld en is daardoor geneigd om sneller aandacht te geven aan afbeeldingen dan aan tekst.
Een manier om er voor te zorgen dat jouw bericht opvalt is door afbeeldingen te gebruiken. Mensen zullen sneller stoppen met scrollen als ze een afbeelding zien.
Als de gebruiker begint te lezen en de content lokt een reactie uit, dan is de kans groot dat je nog meer interactie krijgt. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van afbeeldingen op Facebook voor 53% meer ‘likes’ en voor 104% meer reacties zorgt (bron 1).
Denk goed na of de afbeelding daadwerkelijk iets toevoegt aan het social media bericht en niet alleen wordt gebruikt omdat er een afbeelding bij ‘moet’.
Tevens is het belangrijk om je te realiseren dat veel afbeeldingen op het internet auteursrecht hebben. Maak dus gebruik van eigen foto’s of bepaal of een foto van internet zomaar gebruikt mag worden. Tip: gratis aanbieders van rechtenvrije foto’s zijn pixabay.com of unsplash.com.
Gebruik video’s
Naast afbeeldingen zijn video’s nog beter voor interactie. Steeds meer mensen kijken naar video’s. YouTube is één van de snels groeiende platformen.
Door video te gebruiken krijg je meer interactie. Volgens Optinmonster, één van de grootste spelers in de social media markt, krijgen bedrijven die video gebruiken gemiddeld 66% meer gekwalificeerde leads (tekst in het Engels).
Meer weten over het succesvol inzetten van video in de makelaardij? Lees onze blog over het succesvol inzetten van social media voor makelaars via deze link.
#5 – Wat werkt niet
Veel social media pagina’s van bedrijven maken gebruik van like-, deel- en winacties. Dit zijn acties waarbij een social media gebruiker in ruil voor het liken of delen van een bericht kans maakt om iets te winnen.
Dit zijn pogingen tot interactie die achterhaald zijn. De reden dat dit niet werkt is omdat de meeste van de personen die dit liken of delen niet tot de doelgroep behoren en alleen liken en delen om iets te winnen.
Het kost je dus geld en de kans is klein dat het je iets oplevert.
Facebook heeft zelfs in haar beleid opgenomen dat like- deel- en winacties niet zijn toegestaan op persoonlijke pagina’s. Volgens Facebook vallen dit soort acties namelijk onder spam.
Dus mocht je gebruik maken van dit soort acties, dan loop je het risico dat je bericht wordt gerapporteerd en verwijderd van Facebook (bron 2).
Interactie meten
Nadat je met bovenstaande tips aan de slag bent gegaan, vraag je je misschien af of het daadwerkelijk effect heeft. Hier kun je inzicht in krijgen door middel van zogeheten KPI’s.
Deze kritische prestatie factoren (KPI’s) helpen bij het meten van het succes van jouw social media uitingen. In de blog ‘4 statistieken om social media succes te monitoren voor makelaars’ wordt uitgebreid ingegaan op deze KPI’s.
Meer weten over het inzetten van social media voor makelaars?
Download dan nu onze whitepaper. Hierin leer je:
- Waarom social media zo belangrijk is voor makelaars
- Welke social media je het beste kunt inzetten
- Hoe je deze social media het beste kunt inzetten
Download nu de social media whitepaper
Bronnen:
https://www.fastcompany.com/3022301/7-powerful-facebook-statistics-you-should-know-about
https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/