Hoe vaak beloof je bij de notaris om ‘binnenkort’ nog een keer bij de kopers langs te gaan om hun verbouwing te bewonderen? En hoe vaak moet je deze belofte breken? Afgelopen jaren heb ik talloze woning eigenaren gevraagd of zij na de koop of verkoop van hun woning nog contact hebben gehad met hun makelaar. Zonder uitzondering was het antwoord: Nee.
Je hebt het als makelaar druk met alle dagelijkse beslommeringen en neemt je telkens weer voor om je leven te beteren t.a.v. je klantcontact met ‘oude’ klanten. Is dit herkenbaar of doe je jij het wel anders? In dit blog 5 tips om contact te houden met je klant na aktetransport.
Frustratie
Het is frustrerend om ‘s morgens in de mutatielijst te zien dat een goede klant van vroeger bij de koop van zijn nieuwe woning jou passeerde en vervolgens zijn huidige woning bij dezelfde makelaar in verkoop deed, waar de nieuwe woning was gekocht. Twee keer balen! Geen aankoop en geen verkoop.
Kun je dit de klant verwijten of trek je zelf het boetekleed aan?
De klant is jou vaak vergeten omdat jij de klant bent vergeten! Je stond niet meer bij die klant op het netvlies en was dus niet meer ‘top of mind’.
Dit is op twee manieren nadelig:
- De klant ‘vergeet’ je op het moment dat deze weer aan een verhuisbeweging toe is.
- De klant is óók geen ambassadeur meer en ‘vergeet’ je ook aan te bevelen aan zijn relaties.
Het gaat om de bewustwording bij je klant, dat jij nog steeds dé makelaar bent waar hij of zij zaken mee wil doen. Deze bewustwording wordt o.a. geprikkeld door het zien van advertenties, tuinborden, etalage etc. en last but not least: regelmatig persoonlijk contact.
“Uit onderzoek is gebleken dat een nieuwe klant winnen 5x meer energie kost, dan het behouden van een oude klant!”
5 tips om contact te houden
Hier zijn ze dan: 5 tips om contact te houden met je klant na aktetransport:
- Stuur een (echte / fysieke / persoonlijke) verjaardagskaart naar je klanten (beide partners).
- Stuur een ‘woon’ verjaardagskaart als ze 1 jaar in de woning wonen met een tip of waardebon. Herhaal dit jaarlijks of bijvoorbeeld om de 5 jaar.
- Houdt de familie berichten in de gaten in de lokale krant. Check namen in je database en is er een match, reageer dan met een gepaste kaart met handgeschreven tekst. Vergeet niet bij gewijzigde omstandigheden je database aan te passen!
- Bied je expertise aan als de OZB aanslag weer op de deurmat valt. Zo kom je jaarlijks positief in de picture.
- Verstuur maandelijks een nieuwsbrief met leuke weetjes over zaken die een woningeigenaar bezighoudt.
Heb je zelf ook nog een tip? Laat deze dan achter in de reacties hieronder. Laat de factor tijd geen reden zijn om het contact achterwege te laten.
Jouw reactie wordt beloond met TIP nr. 6. Deze ontvang je van ons per e-mail.