Skip links

4 tips voor méér Open Huis kijkers, óók bij kansloze woningen

Een woning doet voor de derde keer mee met het Open Huis en WÉÉR geen kijkers! Om moedeloos van te worden! Bij de volgende Open Huis dag vraag je de verkoper om weer mee te doen en deze bedankt vriendelijk maar beslist met de woorden: “Ik doe niet meer mee, want dan moet ik mijn huis weer opruimen en thuisblijven, er komt toch niemand kijken!”.

Ken jij dit ook, dat er bij de ene woning tijdens de Open Huis dag 10 bezichtigingen zijn en bij de ander geen één? Voor de verkoper, maar ook voor jou als makelaar is dit zeer frustrerend!

Belangrijke factoren

Er zijn vier factoren die een rol spelen voor een kijker om wel of niet te gaan bezichtigen:

  1. Locatie van de woning
  2. Eigenschappen van de woning
  3. Prijs van de woning
  4. Presentatie van de woning

Één tot en met drie zijn de zoekcriteria op internet. Vier is het verleidingsonderdeel.

Zoeken in Funda

In de praktijk: een aspirant-koper voert zijn zoekcriteria in op Funda en “zapt” door de resultaten, factoren zoals een gedateerde keuken, een rommelig interieur of een slordige tuin zijn allemaal een reden om verder te zoeken.

Zijn de foto’s en film goed van kwaliteit en spreekt de inrichting aan? Dan is er kans op een bezoek. Ik durf te stellen, dat wanneer op Funda een woning met een reële prijs duizenden keer is bekeken en er geen bezichtiging is geweest, het probleem bij de woningpresentatie ligt!

Hoe kom je tot een goede woningpresentatie

Hieronder volgen 4 tips om de optimale woningpresentatie tot je DNA te maken!

TIP 1: Maak wekelijks op een vaste dag een analyse via Funda Desk van woningen welke op internet voldoende views hebben, maar slecht scoren met bezichtigingen.

TIP 2: Vraag de woningstylist om samen de online presentatie (ook eventuele online brochure) van deze woningen te bekijken. Dit overleg kan op het kantoor, maar ook bijvoorbeeld via Skype. Doe dit ook voor de woningen die al gestyled zijn – Wees kritisch op jezelf!

TIP 3: Vreemde ogen dwingen – Het is veel gemakkelijker voor de stylist om de verkoper te bewegen om (extra) veranderingen aan te laten brengen. Leegmaken, een frisse kleur op een muur, aanbrengen van accessoires en/of kleine verbouwing kan de doelgroep soms enorm vergroten.

TIP 4: Als de woning gerestyled is, maak dan nieuwe foto’s. Maak ook een foto van het verkoopbord met de verkoper(s) en eventueel hun kinderen erop.

Maak eventueel samen met de verkoper een passende Facebook tekst en laat ouders en kinderen dit posten op Facebook. Niet de woning wordt gedeeld, maar “het verhaal” en de mensen!

Als de presentatie top is, grijp daarna alle middelen aan om voor het Open Huis zoveel mogelijk reclame te maken!

  • Gebruik de aloude grote opvallende advertentie. Liefst gehele pagina op de achterzijde in de lokale huis aan huis krant met foto’s van alle deelnemende panden. Juist omdat er bijna niet meer wordt geadverteerd met woningen, valt het op. Tip: laat ook een foto van je team zien.
  • Open Huis per woning aanmelden via CRM systeem met link naar Funda.
  • Laat de woningeigenaar zijn woning speciaal voor het Open Huis weer promoten via zijn persoonlijke  Social Media profielen . Help hem daarbij met tips voor een goed scorende post.
  • Probeer eens een betaalde facebook-campagne. Kan per woning worden ingericht en kost relatief weinig.
  • Plak een Open Huis sticker op de woningpresentatie in je etalage en verwijder deze weer na het weekend.
  • Stuur een Open Huizen Dag nieuwsbrief naar al je relaties met daarin automatisch opgenomen de woningen welke aan het Open Huis meedoen.

Conclusie

De conclusie is, schaaf net zo lang aan je presentatie, tot de aspirant-koper door de presentatie wordt verleid om te gaan kijken. En bedenk dat het vaak veel voordeliger is om kleine aanpassingen aan de woning te doen, dan met procenten de vraagprijs te verlagen! Blijft een woning kansloos of is de verkoper is niet bereid mee te werken aan een optimale presentatie. Neem dan afscheid en geef de verkoopopdracht terug.

Tot slot een efficiëntie tip: Geef iedere verkoper bij in verkoopname een “Open Huis a.s. zaterdag” ruiter of stickers voor in de meterkast. Bij elk Open Huis kan de verkoper dit zelf op het Te Koop bord plaatsen (en verwijderen).

Meer tips voor o.a. open huizen dag?

Volg Nexxtmove op social media! Hier delen wij geregeld allerlei leuke tips voor jouw makelaardij.