Je hebt in deze whitepaper al veel gelezen over hoe je social media kunt inzetten om jouw makelaarskantoor te laten groeien. Er zijn een hoop kansen, maar ook valkuilen. Om te weten of de social media activiteiten rendabel zijn, moet je inzicht hebben in de resultaten. Daar helpen key performance indicators (KPI’s) of in het Nederlands: kritische succesfactoren bij. Indicatoren waarmee je het succes van jouw social media kunt meten. In deze blog lees je over vier handige kritische succesfactoren voor makelaars.
Misschien lijkt het dat als je de goede indicatoren kiest en ze goed bijhoudt succes automatisch volgt. Maar helaas, zo zit het niet helemaal. Het is een hulpmiddel dat het succes of het ontbreken daarvan inzichtelijk maakt. Maar of het ook echt een hulpmiddel is, hangt voor een groot deel af van of je de goede KPI’s kiest en of je handelt als dat nodig. Er is geen vaste set key performance indicators voor makelaars. Wat voor jou goede KPI’s zijn, is afhankelijk van welke social media je gebruikt en welke doelen je wilt behalen.
#1: Aandeel websiteverkeer van social media
De kans is groot dat jouw website een cruciale rol speelt in het contact met de klant. Vooral als je nog niet eerder contact hebt gehad met een klant. Op je website kunnen mensen de huizen bekijken die je in de aanbieding hebt, zich aanmelden als klant of aangeven dat ze hun huis met jouw hulp willen verkopen. Als een klant echt interesse heeft is de website een logische plek om hem of haar naar te verwijzen, want daar krijgt hij of zij het meest complete beeld van wat jij als makelaar biedt.
Als mensen een bericht op social media hebben gelezen, leid je ze dus het liefst naar je website. Een goede KPI om te kijken of je daarin slaagt is het aandeel bezoekers dat vanaf social media jouw website bezoekt. De meeste analysepakketten voor websites bieden inzicht in deze statistiek. Gebruik je Google Analytics, dan vind je die statistiek bij acquisitie > alle verkeer > kanalen (en klik dan op ‘social’):
Als je inzicht hebt in hoeveel mensen via social media op jouw website komen, weet je of je een sociaal medium prioriteit moet geven. Je kunt met deze key performance indicator ook berichten testen. Als je een bericht plaatst, in Analytics vanaf die datum de statistiek bekijkt en ziet dat het aandeel bezoekers vanaf bijvoorbeeld Facebook toeneemt, weet je dat dat type bericht goed werkt. Om dat zeker te weten moet je het natuurlijk een aantal keer testen.
Een KPI werkt het beste als je voor jezelf een streefwaarde bepaalt: hoeveel procent van mijn bezoekers moet vanaf Facebook komen. Als je dat van tevoren bepaalt kijk je niet alleen naar getallen, maar heb je ook een idee van wat je ermee kunt. Het is belangrijk dat zo’n streefwaarde realistisch is.
Als het aandeel websitebezoekers vanaf Facebook nu 2 procent is, is het niet realistisch om over twee maanden te streven naar een percentage van 40 procent. Beter is om over twee maanden een percentage van 5 procent te willen bereiken en vanaf daar verder te bouwen. Door realistische KPI’s op te stellen, is het gemakkelijker om eraan vast te houden en heb je er meer aan.
In dit voorbeeld wordt Facebook genoemd, maar gebruik jij een ander social medium intensief, dan kun je deze KPI daar op toepassen.
Meer weten over het succesvol inzetten van social media voor jouw makelaardij? Wij hebben hier een uitgebreide blog over geschreven. Deze kan je hier lezen.
#2 Bereik en paginaweergaven
Voor statistieken ben je niet alleen afhankelijk van Google Analytics. Facebook en Instagram houden zelf ook allerlei statistieken bij waar je interessante informatie uit kunt halen.
Bekijk de statistieken ‘bereik’ en paginaweergaven eens. Die statistieken geven je een indruk van hoeveel mensen de pagina gezien hebben, met daaronder het stijgings- of dalingspercentage ten opzichte van de vorige periode.
‘Bereik’ vertelt je hoeveel mensen jouw berichten organisch hebben gezien (bereikte personen waarvoor je niet hoeft te betalen).
‘Paginaweergaven’ laat zien hoeveel mensen je bedrijfspagina hebben bekeken. In de laatste statistiek worden zowel ingelogde gebruikers als niet-ingelogde gebruikers meegenomen.
De Facebook- of Instagrampagina van jouw makelaarskantoor is ook via Google te vinden, dus mensen hoeven niet per se een account te hebben om de pagina te kunnen bekijken.
Je kunt vooral veel informatie uit deze statistieken halen als je de data met elkaar combineert. Zet bijvoorbeeld de bereikcijfers tegenover de paginaweergaven en je kunt iets zeggen over hoeveel mensen jouw bericht interessant genoeg vonden om door te klikken naar je bedrijfspagina en ook andere berichten te lezen:
Met bovenstaande statistieken in de hand kun je bijvoorbeeld stellen dat 67 procent van de mensen die een bericht hebben gezien dat interessant genoeg vonden om meer over makelaarskantoor te willen weten. Vind je dit een zinvolle statistiek om het succes van de bedrijfspagina te kunnen beoordelen, dan zou je de volgende KPI kunnen opstellen: de helft van mijn bereik moet mijn pagina bekijken. In dit geval heb je je target dan ruimschoots gehaald. Haal je maand naar maand je target? Dan wordt het tijd om je doelstelling naar boven bij te stellen.
Instagram heeft soortgelijke statistieken waarmee je het succes van jouw Instagramaccount kunt beoordelen. Een mooie complete statistiek daarvoor is ‘acties’. Een actie wordt gemeten als een Instagramgebruiker jouw bericht in zijn of haar tijdlijn ziet, jouw profiel bekijkt en vervolgens een reactie plaatst of je profiel volgt. Een mogelijke KPI daarvoor kan zijn: 50 acties per maand of per week. Of dat een realistisch doel is hangt natuurlijk af van hoeveel volgers je hebt en hoe actief je bent op Instagram.
Een nadeel van de statistiek ‘acties’ is dat mensen pas worden geteld op het moment dat ze een actie op jouw profiel ondernemen, terwijl je ook mensen bereikt die alleen jouw post in hun tijdlijn zien maar niet doorklikken naar jouw profiel. Daarom is het goed om naast de statistiek ‘acties’ ook te kijken naar ‘bereik’ (hoeveel unieke mensen je bereikt met je post) en ‘opgeslagen’ (hoeveel mensen hebben jouw post opgeslagen op hun eigen profiel). En ook daar kun je een streefwaarde per week of per maand aan koppelen. Belangrijk is dat het specifiek en meetbaar is, want dan is het makkelijk te meten.
#3 Post insights
Een belangrijk element van social media is dat mensen kunnen reageren op jouw berichten. anders gezegd: Je kunt interactie hebben met je publiek. Als je dat op een goede manier weet te benutten vinden niet alleen je volgers dat leuk, maar krijg je ook een beloning van Facebook en Instagram.
Hoe meer interactie je hebt hoe belangrijker ze je vinden en hoe hoger de plek is die je in de tijdlijn krijgt. Post Insights is een statistiek die zowel Facebook als Instagram bijhoudt en die je een idee geeft van of je erin slaagt om interactie uit te lokken. Mooi is dat je deze statistiek per bericht kunt bekijken. Je kunt dus heel goed zien welk type bericht veel interactie oplevert en welke niet.
Je ziet per bericht hoeveel klikken en hoeveel reacties, opmerkingen een deelacties het heeft opgeleverd. Om met deze KPI aan de slag te gaan bepaal je een streefwaarde en een periode en houdt dat bijvoorbeeld per bericht bij.
Om het jezelf gemakkelijk te maken is het slim om de klikken, reacties, opmerkingen en deelacties bij elkaar op te tellen (een klik kun je ook zien als een interactie) en te streven naar een bepaald percentage van het bereik.
Wil je het totaal aantal interacties van jouw bedrijfspagina monitoren? Dan is de IPM+ (interactions per mile) een mooie KPI. Daarmee reken je het aantal interacties per duizend volgers uit. Om de IPM+ uit te rekenen maak je de volgende rekensom: ((aantal reacties + aantal likes) / aantal posts)) / aantal fans). IPM+ kun je gebruiken voor Facebook en Instagram.
Het is natuurlijk interessant om je eigen IPM+ te vergelijken met de IPM+ van je concurrenten. Op https://www.ipmcalculator.nl/ kun je door het adres van je Facebook- of Instagrampagina in te vullen je eigen IPM+ en die van je concurrenten berekenen.
#4 Van online prospect naar ‘echte’ klant
Als laatste een KPI waar geen kant-en-klare statistiek voor is, maar wel heel belangrijk om bij te houden. Want hoeveel mensen je online ook bereikt, huizen worden meestal nog offline verkocht. Daarom is het belangrijk om te weten hoeveel ‘echte’ klanten jouw social media-activiteiten opleveren. En hoewel daar geen kant-en-klare statistiek voor is, kan dat heel simpel: vraag nieuwe klanten hoe ze je gevonden hebben en of ze jouw Facebook- of Instagrampagina gezien hebben.
Als je dat bijhoudt, er een streefwaarde aan koppelt en dat regelmatig evalueert kun je ook hier een KPI van maken. Daarnaast kun je per (social media) kanaal bijhouden hoeveel bezichtigingen en gratis waardebepalingen worden aangevraagd. Op die manier weet je welk kanaal het beste converteert en verbind je tijd en geld die je in online investeert met het offline resultaat.
Meten is weten, maar niet op WhatsApp
Eerder in deze whitepaper las je over de kansen van WhatsApp. Dat social medium is wat statistieken betreft de grote afwezige. Ze bieden namelijk nog geen enkele statistiek aan over hoe je het doet. Maar zodra je kunt adverteren in WhatsApp komt daar ongetwijfeld verandering in. Dat neemt niet weg dat je zelf KPI’s kunt opstellen voor klantcontact dat via WhatsApp verloopt. Neem een doel voor ogen, kies een realistische streefwaarde en een tijdspad waarin je het meet en je hebt zelf een KPI ontwikkeld.
Probeer jezelf te blijven uitdagen met KPI’s. Heb je je doel gehaald? Gefeliciteerd! Tijd om de lat een beetje hoger te leggen.
Wil je meer weten over het succesvol inzetten van social media in de makelaardij? Download dan nu onze whitepaper!