Skip links

20 e-mailmarketing tips voor makelaars

E-mailmarketing is meer dan ‘al je klanten een nieuwsbrief sturen’. Het gaat om het benutten van kansen (maar ook het voorkomen van fouten). We hebben 20 tips opgesomd, die een goed begin zijn voor een degelijke e-mailmarketing strategie.

  • Verkoop je nieuwsbrief net als je andere makelaarsdiensten. Leg uit waarom de nieuwsbrief relevant is. Geef je klant het gevoel dat zij wat missen als zij niet abonneren.
  • Promoot je nieuwsbrief prominent op je website. Doe dit bij voorkeur op je homepage.
  • Laat mogelijke abonnee’s een voorbeeldnieuwsbrief zien.
  • Vraag altijd toestemming voordat je iemand toevoegt op je lijst; dit is de enige nette en legale manier.
  • Maak het aanmelden van de nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk; hoe minder velden ingevuld hoeven te worden, hoe beter.
  • Maak de verwachtingen van je nieuwsbrief helder; communiceer de voordelen, inhoud en frequentie.
  • Zorg dat je nieuwsbrief lees- en klikbaar is, zelfs als afbeeldingen geblokkeerd zijn. Niet alle ontvangers downloaden de afbeeldingen uit je nieuwsbrief.
  • Analyseer waarom sommige ontvangers je nieuwsbrief niet openen. Onderzoek wat zij willen en pas de nieuwsbrief aan.
  • Voeg links toe naar je website of je social media kanalen, om meer bezoek te genereren.
  • Hergebruik de inhoud van je nieuwsbrief voor je blog, website, social media en vica versa.
  • Als ontvangers geen e-mail willen ontvangen, maak het eenvoudig mogelijk om af te melden, anders bestaat het risico dat zij je nieuwsbrief als SPAM markeren.
  • Vraag waarom mensen zich afmelden; dit is interessante informatie om je nieuwsbrief te verbeteren.
  • Lever toegevoegde waarde in elke nieuwsbrief. Of je nieuwsbrief wordt geopend, ligt aan de ervaring die ontvangers met je nieuwsbrief hebben.
  • Zorg dat je call-to-action duidelijk is en nog steeds opvalt als afbeeldingen zijn geblokkeerd. Als de ontvanger niet weet wat hij moet doen, zal hij niet de gewenste actie ondernemen.
  • Gebruik alle data die je hebt gevraagd bij het aanmelden. Als je die data niet gaat gebruikt, kunt je deze beter niet vragen.
  • Je ontvangers weten niet dat noreply@uwmakelaarskantoor.nl geen e-mail accepteert. Lees wat de ontvangers je sturen; dit is vaak goede input om je nieuwsbrief te verbeteren!
  • Social media is een goede manier om je e-maillijst te laten groeien. Publiceer je nieuwsbrief bijvoorbeeld op Twitter en Facebook.
  • Maak geen wijzigingen in het nieuwsbriefsjabloon, zonder te testen of de wijzigingen een positieve impact hebben op de respons.
  • Een mooi ontwerp met een slechte aanbieding zal niet voor respons zorgen waar je op hoopt. Focus eerst op goede inhoud, daarna op het ontwerp.
  • Wat ontvangers zeggen en wat ontvangers doen zijn twee verschillende dingen. Baseer je inhoud niet alleen op wat ontvangers zeggen.