In contact komen én blijven met (potentiële) klanten is van groot belang voor het succes van jouw makelaardij. Het versturen van een (maandelijkse) nieuwsbrief is daarom een must! Door jouw contacten te blijven prikkelen en informeren zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft. Tevens is het een slimme manier om je te onderscheiden van andere makelaars en meer aanbod te genereren.
Uiteraard moet een nieuwsbrief goede content bevatten, maar het oog wil ook wat. Daarom willen wij jou helpen met het samenstellen van goede nieuwsbrieven. Hieronder volgen 16 tips, zowel op het gebied van content als design. Wanneer je deze tips toepast weet je zeker dat je in het vervolg toonaangevende nieuwsbrieven voor makelaars verstuurt!
Nieuwsbrief tips voor makelaars:
- Gebruik een pakkende titel: een titel moet aanspreken en het openen van de e-mail stimuleren. Zorg daarom dat je creatief bent met het bedenken van een titel. Logischerwijs zal een e-mail met de titel ‘vakantie vieren in eigen huis’ sneller worden geopend dan ‘nieuwsbrief juli.’
- Laat jezelf zien: natuurlijk wil jij graag jouw woningaanbod en interessant nieuws onder de aandacht brengen. Vergeet echter niet het dat personaliseren van je nieuwsbrieven een positief effect heeft op o.a. leespercentage, CTR en het aantal afmeldingen. Door je lezers een kijkje achter de schermen te gunnen creëer je sneller een gevoel van verbondenheid met jouw makelaardij.
- Deel marktinformatie: niets is zo belangrijk voor een huiseigenaar als weten hoe de woningmarkt zich gedraagt en hoe het zit met de verschillende wetgevingen. Aan jou de gelegenheid om je lezers hierover te informeren. Denk ook aan rapporten die geregeld worden gemaakt door lokale gemeenten. Deze bevatten veel waardevolle informatie voor (potentiële) klanten.
- Keep it local: door lokaal nieuws te belichten laat je zien dat je weet wat er speelt in jouw regio. Daarnaast is het voor de lezers leuk om te weten of er in hun regio binnenkort nog iets te beleven valt. Denk ook eens aan interviews met lokale bedrijven of beveel een aantal restaurants of winkels aan.
- Laat klanten aan het woord: tevreden klanten zijn over het algemeen bereid om hun ervaring te delen. Door reviews in jouw nieuwsbrieven te plaatsen zet je niet alleen die betreffende klant in de spotlight, maar promoot je ook jouw makelaardij. Een mooie win-win situatie die andere lezers aan kan zetten ook met jou in zee te gaan!
- Prijsvragen: een leuke manier om meer interactie met je lezers te creëren is het toevoegen van prijsvragen. Ga bijvoorbeeld een samenwerking aan met een ander (lokaal) bedrijf om een leuke prijs weg te kunnen geven.
- Extra diensten: biedt jouw makelaardij extra diensten, zoals bijvoorbeeld een gratis verhuisauto, aan? Communiceer dit dan in jouw nieuwsbrieven!
- Woonaanbod: vanzelfsprekend bieden jouw nieuwsbrieven het perfecte podium voor je actuele woonaanbod. Voeg verschillende typen woningen toe, of kies ervoor om een woning in de spotlight te zetten als ‘pand van de maand.’ Het delen van woonaanbod kan tevens een positief effect hebben op je conversie.
- Tips: geef je lezers (leuke) tips over bijvoorbeeld:
– het sparen voor een woning
– verbouwen
– hypotheken
– interieur
Lezers doen graag kennis of inspiratie op middels een nieuwsbrief!
- Maak checklists: help je lezers door het creëren van checklists. Heeft jouw nieuwsbrief als thema: eerste woning? Voeg dan een checklist toe met punten waar men aan moet denken bij aankoop van een eerste woning.
- Samenwerking met hypotheekadviseurs: door kracht en kennis te bundelen kun je sterke artikelen schrijven voor in jouw nieuwsbrieven. Tevens kun je afspreken elkaar te promoten op bijvoorbeeld social media. Zo hebben beide partijen baat bij de samenwerking.
Design tips:
- Belangrijkste info eerst: zorg ervoor dat het belangrijkste onderdeel van jouw nieuwsbrief bovenaan staat. Dit kan zowel een artikel als een woning of een call to action zijn.
- Geef je nieuwsbrieven wat ruimte: Door tussenruimte te creëren valt de geplaatste content meer op. Tussenruimte maakt je nieuwsbrieven overzichtelijker en creëert een rustiger beeld.
- Passend kleurschema: zorg ervoor dat de kleuren die je gebruikt in je nieuwsbrieven aansluiten bij jouw huisstijl. Het gebruik van de juiste kleuren zorgt voor eenheid en herkenbaarheid. Ook ziet het er rustiger en professioneler uit.
- Kies duidelijke CTA’S: Call-To-Actions zijn ‘knoppen’ in de nieuwsbrief die lezers aanzetten tot actie. Dit kan bijvoorbeeld het aanvragen van een bezichtiging of gratis waardebepaling zijn. Wil je dat lezers specifieke pagina’s bezoeken? Zorg dan voor duidelijk zichtbare en goed gestructureerde CTA’s.
- Een sterke header: de header van de nieuwsbrief is het eerste wat de lezer ziet. Zorg er daarom voor dat in de header jouw logo en huisstijlkleuren goed zichtbaar zijn. De header moet meteen duidelijk maken van wie de nieuwsbrief afkomstig is.